Ondanks de uitbraak van de coronacrisis vorig jaar, wist Fairtrade Belgium goed stand te houden. Meer nog: de organisatie sprak in zijn jaarverslag zelfs van een recordjaar.
Record
In 2020 kocht 84,3% van de Belgen op zijn minst één Fairtrade-product, een nieuw record. Dat meer mensen de producten kochten, hangt samen met het groeiende aanbod: Belgen hadden de keuze uit 6121 Fairtrade-producten, een stijging met 19% ten opzichte van het jaar ervoor. Toch had de crisis wel degelijk een impact, stelt directeur Nicolas Lambert: “Zo zien we bijvoorbeeld dat de cijfers op koffie achteruitgaan door de sluiting van de horeca.” Ook de verkoop van bananen daalde ten opzichte van 2019.
De mindere prestaties van koffie en bananen werd gedeeltelijk gecompenseerd door een sterke groei van cacaoproducten en rietsuiker. Daardoor heeft Fairtrade-chocolade inmiddels een marktaandeel van 8,5% in België.
Noodfonds
De daling van de verkoop van bepaalde producten onder invloed van de coronapandemie had uiteraard ook gevolgen voor de producenten. De boeren hadden niet enkel minder inkomsten, maar ook hogere kosten. Verschillende actoren in het Fairtrade systeem richtten daarom een covid-noodfonds op, dat 15 miljoen euro verzamelde om de boeren financieel te ondersteunen.
Na het relatief meevallende coronajaar wil de organisatie in 2021 opnieuw producenten, bedrijven, consumenten en ook overheden samenbrengen rond de waarden en principes van eerlijke handel. “Want na covid moet het duurzamer en moeten de mens en planeet definitief centraal staan in de wereldhandel én in de economie”, klinkt het.