Colruyt blijft de goedkoopste supermarkt van het land. De tweestrijd met Albert Heijn doet de prijzen in Vlaanderen verder dalen. Carrefour opteert voor een opmerkelijk meersporenbeleid in zijn prijsstrategie.
Tweestrijd
De Vlaamse winkels van Colruyt waren in het eerste kwartaal van dit jaar 11,1% goedkoper dan het marktgemiddelde, zo blijkt uit een nieuwe prijsvergelijking van Daltix. Op korte afstand volgt Albert Heijn, dat 10,5% goedkoper is dan het marktgemiddelde. In Brussel en Wallonië liggen de prijzen bij Colruyt iets hoger, al is de keten ook daar de goedkoopste. De verschillen hebben alles te maken met de rivaliteit tussen Colruyt en Albert Heijn in het noorden van het land: sinds oktober 2020 stemt de markleider in heel Vlaanderen de prijzen af op die van zijn Nederlandse rivaal. In het Franstalige landsgedeelte hoeft Colruyt dat niet te doen.
De prijsoorlog is een tweestrijd: de kloof tussen de twee prijsleiders en de andere supermarktketens is groot. Enkel de hypermarkten van Carrefour klampen nog aan: ze positioneren zich tussen de prijsvechters enerzijds en de supermarktketens anderzijds, en bepalen zo als het ware de gemiddelde marktprijs. De Carrefour Market-winkels zijn 4,6% duurder (de winkels die door Mestdagh worden uitgebaat zijn iets goedkoper) en Delhaize is 5,1% duurder. De duurste supermarkten zijn Match, Carrefour Express en Smatch.
Gedifferentieerd prijsbeleid
Nationale gemiddelden zeggen echter niet alles. Met zijn Market-supermarkten voert Carrefour een opmerkelijk gedifferentieerd prijsbeleid. Dat valt op wanneer we inzoomen op Brussel: daar is Carrefour Market sinds de eerste lockdown even duur als de Carrefour Express-gemakswinkels. De supermarktketen verhoogde de prijzen in de hoofdstad fors bij het uitbreken van de coronapandemie in maart vorig jaar, en heeft ze daarna op hetzelfde niveau aangehouden.
Wellicht was de lockdown voor Carrefour een mooie gelegenheid om na te gaan of de consument zo’n prijsverhoging zou accepteren of niet. Het antwoord op die vraag was blijkbaar positief: de prijzen zijn daarna immers niet gedaald. Terwijl de hypermarkten het prijsimago van Carrefour bij de prijsgevoelige klant bewaken en dus de prijzen niet verhoogden, zoekt de retailer in zijn supermarkten en gemakswinkels de limieten op van de prijs die consumenten willen betalen voor convenience in de stad. Die strategie lijkt succesvol: Carrefour wint al enkele kwartalen op rij marktaandeel.
Prijsevoluties
Overigens hebben ook andere supermarktketens de prijzen verhoogd ten tijde van de eerste lockdown, maar niet allemaal in dezelfde mate. En sommige ketens hebben de prijzen ook weer laten zakken. Dat wordt duidelijk wanneer we de prijsevoluties binnen elke keten analyseren. Bij Colruyt in Vlaanderen bijvoorbeeld stegen de prijzen licht in maart vorig jaar – een logisch gevolg van de prijsvolgersstrategie van de keten – maar daalden ze significant sinds het vierde kwartaal van 2020, toen de marktleider de prijsconcurrentie met Albert Heijn op scherp zette.
Bij Delhaize bleven de prijzen relatief stabiel in 2020, maar stegen ze wel in het eerste kwartaal van 2021. Ook dat is een vertrouwd beeld: de retailer is meestal de eerste om prijswijzigingen door te voeren na het afronden van de jaargesprekken met de leveranciers. Bij Albert Heijn stegen de prijzen sinds het eerste kwartaal van 2020 met slechts 0,8%: de challenger houdt de druk hoog. Bij Aldi stegen de prijzen met 1,1%, bij Carrefour Hyper daalden ze. Match en vooral Smatch hebben net als Carrefour Market en Express wél van de lockdown geprofiteerd om de prijzen significant te verhogen en ze hoog te houden. De prijsconcurrentie op de Belgische markt verloopt dus allesbehalve rechtlijnig.
Kwartaalupdates
Voortaan zullen Daltix en RetailDetail op kwartaalbasis updates publiceren over de evolutie van de supermarktprijzen in België. De vergelijking heeft betrekking op een korf van producten die breed verkrijgbaar zijn bij de verschillende supermarktketens op de Belgische markt – hoofdzakelijk merkproducten dus. Daltix vergelijkt voor elk product het prijsniveau bij elk enseigne met het marktgemiddelde voor dat product. Harddiscounters Aldi en Lidl nemen we voorlopig nog niet mee in de vergelijking. In de komende publicaties echter voegen we nog nieuwe spelers en producten toe aan de analyse.
Prijsvergelijking nationaal – Q1 2021
Prijsvergelijking Brussel – Q1 2021
Prijsevoluties sinds eerste lockdown