Walmart rolt een nieuwe personeels-app uit om een aantal dagelijkse taken te vereenvoudigen en de dienstverlening te verbeteren. Alle winkelmedewerkers krijgen daarvoor nog dit jaar gratis een nieuwe Samsung-smartphone ter beschikking.
Tikklok
Tijdens de werkuren zullen de medewerkers enkel toegang hebben tot de werkfuncties van de app, maar daarbuiten mogen ze de nieuwe smartphone ook gebruiken voor persoonlijke doeleinden. De Amerikaanse supermarktketen garandeert de privacy en zal geen toegang hebben tot persoonlijke gegevens.
Me@Walmart werd inhouse ontwikkeld en maakt gebruik van moderne technologieën zoals machineleren, toegevoegde realiteit en kunstmatige intelligentie. Het is een ‘all-in-one’ app met zeer uiteenlopende functies. Zo kunnen medewerkers hun planning voor de volgende twee weken bekijken en desgewenst aanpassingen aanvragen. Verder fungeert de app ook als mobiele tikklok zodat medewerkers zich eenvoudiger kunnen aan- en afmelden.
Sneller en efficiënter werken
Om winkels te runnen is communicatie uiteraard essentieel. De ‘push to talk’-functie stelt medewerkers in staat om direct met elkaar in contact te komen, zodat ze als een team kunnen blijven werken en snel kunnen reageren op de behoeften van klanten. Bovendien bevat de app nog een spraakgestuurde persoonlijke assistent (‘Ask Sam’), die snel een antwoord biedt op vragen van medewerkers.
In de komende maanden wil Walmart nog een extra functie toevoegen aan de app, die magazijnmedewerkers in moet helpen om goederen sneller in de winkel te krijgen. In plaats van elke doos afzonderlijk te scannen, kunnen ze dan gewoon de dozen die klaar staan markeren met behulp van toegevoegde realiteit. Tests hebben uitgewezen dat dit systeem slechts een derde van de tijd in beslag neemt van het handmatige proces.
Walmart is niet de eerste retailer die zijn medewerkers een smartphone ter beschikking stelt: vorig jaar deed Colruyt in België al net hetzelfde. Het bedrijf uit Halle wilde zo de (interne) communicatie verbeteren en efficiënter werken.