Warenhuisketen De Bijenkorf moest vorig jaar heel wat omzet inleveren als gevolg van verplichte winkelsluitingen. De webshops presteerden meer dan uitstekend, maar konden het verlies niet volledig compenseren.
Geen feestje
2020 had een feestelijk jubileumjaar moeten worden voor De Bijenkorf: de warenhuisketen werd 150 jaar, maar het coronavirus bedierf het feestje. Het bedrijf zag de omzet dalen met 22 procent. Die daling was een logisch gevolg van de verplichte winkelsluitingen tijdens de pandemie. De zeven fysieke winkels bleven in totaal gedurende 13 weken dicht, onder andere ook tijdens de cruciale eindejaarsperiode. Dat leidde tot een omzetdaling van wel 44 procent in de fysieke winkels, meldt het bedrijf.
Dat verlies werd deels gecompenseerd door stijgende onlineverkopen, zowel in Nederland, België als Duitsland. Het aantal onlinebezoekers in de webshops nam toe met 31 procent, de omzet steeg met 53 procent. Ondanks alles wist De Bijenkorf nog wel winst te maken: de operationele winst daalde van 77,8 miljoen tot 19,40 miljoen.
De warenhuisketen bleef wel investeren, zowel in de fysieke winkels als online. Vorig jaar ging een Franstalige webshop live, die eerst de Brusselse en Waalse klanten bediende, en daarna ook de Franse markt aanpakte. In oktober ging ook de Oostenrijkse webshop van start. Verschillende afdelingen in de fysieke winkels werden vernieuwd en er verschenen pop-ups van onder andere Louis Vuitton.