Phenix, directe concurrent van het Deense Too Good to Go, komt naar België. Het Franse bedrijf start in Brussel, maar wil geleidelijk aan ook de rest van het land bestrijken.
“Voldoende potentieel”
Verantwoordelijke voor de Belgische expansie is Amaury Le Mintier: hij ziet wel degelijk plaats op de markt voor twee spelers. “Het potentieel in België bedraagt 30.000 handelszaken (detailhandel en horeca), waarvan er momenteel ongeveer 4.000 door onze concurrent worden bestreken. Er is zeker nog ruimte“, zegt hij aan Trends-Tendances. Sinds februari werkt Le Mintier met zijn team van zeven mensen aan de lancering van de applicatie in ons land.
Phenix werd in 2014 opgericht door Baptiste Corval en Jean Moreau. De onderneming heeft momenteel bijna twee miljoen gebruikers en 10.000 partners in Frankrijk, Spanje, Portugal en Italië. Om zijn internationale ontwikkeling te versnellen, haalde het bedrijf in 2018 15 miljoen euro op bij verschillende fondsen. Meer recent stapte ook voedingsgigant Danone via investeringsvehikel Danone Manifesto Venture in het kapitaal van de startup.
De app wil voedselverspilling tegengaan door burgers de mogelijkheid te bieden onverkochte voedseloverschotten van handelaars tegen een gereduceerde prijs te kopen. Het platform telt intussen al 200 Belgische partners, waaronder filialen van Carrefour Express, Proxy Delhaize en Delitraiteur. Verder zijn er natuurlijk ook al bakkerijen, slagers, traiteurs en restaurants aangesloten. Phenix wil tegen eind dit jaar minstens duizend Belgische partners hebben: in eerste instantie zal de app zich richten op Brussel. “De kracht van een app als de onze is de dichtheid van het aanbod”, legt Le Mintier uit. Maar het doel, op lange termijn, is om het hele land te bestrijken.