Volgens CEO Michiel Witteveen heeft Mirage Retail Group, het moederbedrijf van onder meer Blokker, Intertoys en BCC, vorig jaar ondanks de coronacrisis toch winst gemaakt.
Wisselwerking online & offline werkt
“Eind juni komt ons jaarverslag uit. Wij hebben in ieder geval winst gemaakt”, zei de topman gisteren op BNR Nieuwsradio. Concrete cijfers wilde Witteveen niet kwijt, al gaf hij wel aan dat de combinatie van de winkels en online het zeer goed had gedaan. “Toen we dicht moesten zijn we er meteen op ingesprongen, met Blokker Express, noem maar op. Dat heeft gewerkt.”
De gemiddelde orderwaarde schommelt bij Blokker rond de 16 à 17 euro. Online zijn dergelijke bestellingen in principe verlieslatend, omdat de verzendingskosten te hoog zijn. “Op het moment dat je de klant kunt overhalen om de bestelling in de winkel op te halen, vallen de last mile kosten weg. Daar proberen we heel sterk op in te zetten, niet alleen bij Blokker, maar ook bij Intertoys.” Dat de winkelketens van het concern in heel Nederland aanwezig zijn met meer dan 840 winkels, is daarbij uiteraard een enorme troef.
Beursgang
Witteveen bevestigde verder zijn voornemen om Blokker volgend jaar naar de beurs te brengen. Dat vraagt intern wel heel wat voorbereidingen, zoals bijvoorbeeld een andere boekhouding. “We hebben daar een heel groot team op zitten met allemaal gemotiveerde mensen.”
De topman ziet overigens ook nog ruimte voor nieuwe winkels in Nederland. “Er zijn nog genoeg ‘witte vlekken’ in Nederland, en dat geldt niet alleen voor Blokker, maar ook voor Intertoys en BCC.”