Frichti, een kruising tussen een premium-onlinesupermarkt en een maaltijdbezorger, komt naar België. De Franse start-up begint in Brussel en gaat dan voor een nationale uitrol.
Nieuwe generatie supermarkt
Vanaf 29 juni is Frichti er voor “Brusselse fijnproevers”: het Franse bedrijf begint er met zijn internationale expansie, klaar om furore te maken met haar “click to fridge”-concept dat binnen de 20 minuten verse en lokale producten of maaltijden aan huis levert. Dat lukt met de hulp van darkstores op verschillende locaties in de stad, die het centrum en het zuiden van Brussel bedienen.
Frichti noemt zichzelf een supermarkt van de nieuwe generatie: elke ochtend worden verse groenten en fruit, net zoals gerechten en producten van lokale merken, aan de darkstores geleverd. Koeriers op fietsen of elektrische scooters halen de bestellingen op en leveren ze binnen de 20 minuten. Bestellen kan zeven dagen op zeven.
Lokale samenwerkingen
Het Franse concept, dat zes jaar geleden in Frankrijk het daglicht zag, gaat er prat op kwalitatief en ultravers eten met dat systeem te kunnen leveren aan dezelfde prijzen als supermarkten. Bereide maaltijden zijn er vanaf 5,9 euro, en in Brussel gaat Frichti daarvoor de samenwerking aan met traiteur Mica.
Andere lokale samenwerkingen zijn er met Kroket Bxl, de warme sauzen van Swet en buurtbakkerij Boulengier. Ook met chocolatier Pierre Marcolini wordt samengewerkt, wat toch meteen doet vermoeden dat Frichti niet bepaald concurreert met de gewone supermarkt. In totaal is er een aanbod van 1200 producten.
Na Brussel komt ook de rest van België aan de beurt: Frichti gaat voor een nationale uitrol in de komende maanden. In Frankrijk telt het concept 400.000 gebruikers en 400 medewerkers. Op de thuismarkt kwam het bedrijf in 2020 wel in opspraak omdat het veel illegalen tewerk zou stellen.