Carrefour zou besprekingen voeren met zijn Marokkaanse franchisepartner Label’Vie omtrent het beheer van enkele zogenaamde etnische winkels: dat zijn supermarkten in wijken en voorsteden met een grote moslimgemeenschap, waar de Franse retailer worstelt met de rentabiliteit.
Beginstadium
Volgens Le Boursier heeft Carrefour recent een marktsegmentatie van zijn Franse winkels doorgevoerd en vastgesteld dat die etnische winkels niet winstgevend zijn. Daaruit zou het plan gegroeid zijn om het beheer over de supermarkten in kwestie toe te vertrouwen aan een partij die de specifieke verwachtingen en behoeften van het clienteel beter kent. Over hoeveel winkels het precies gaat, is niet bekend.
Carrefour zou het idee intussen al voorgelegd hebben aan zijn Marokkaanse franchisepartner Label’Vie. Beide partijen voeren sindsdien besprekingen om de haalbaarheid van de zaak te onderzoeken.
Een (anonieme) manager van de Marokkaanse retailer heeft de gesprekken bevestigd. Hij denkt dat het project niet op korte termijn gerealiseerd kan worden. “We zijn nog maar net begonnen met de besprekingen. Ik denk dat dit project minstens twee jaar in beslag zal nemen, gezien alle procedures die moeten worden uitgevoerd, de voorafgaande onderhandelingen met de werknemers, de vakbonden, de accountants…”.