In het eerste kwartaal van 2021 is het aantal online aankopen in België met zowat de helft gestegen. Vooral mode, elektronica en spelamusement waren erg in trek, zo blijkt uit de BeCommerce Market Monitor.
2,8 miljard euro
“Waar de Belg in dezelfde periode vorig jaar 28 miljoen online aankopen deed, is dat nu met de helft gestegen naar 41,9 miljoen aankopen”, zegt Sofie Geeroms, Managing Director van BeCommerce. In totaal gaat het om 2,84 miljard euro.
De meeste online aankopen gebeurden in de categorie spelamusement. Gaming- en gambling-aankopen waren goed voor liefst 9,6 miljoen transacties. Bovendien werden acht op tien speelgoedartikelen online aangekocht.
Andere groeiers waren mode (kleding en schoenen) en elektronische producten. “Het consumentenvertrouwen om dure, breekbare producten te kopen is in de coronacrisis duidelijk versterkt”, zegt Geeroms.
Heropleving
Uit de Market Monitor blijkt verder dat de online reissector zich nog niet hersteld heeft van de coronaklap. Tijdens de eerste drie maanden daalden de totale inkomsten in de sector met 61,5% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Ook de verkoop van tickets voor evenementen kromp met ongeveer de helft.
Geeroms verwacht dat de reis- en evenementensector in het tweede en derde kwartaal zal heropleven. “Het reisverbod is sinds 10 april stopgezet en ook in de entertainmentsector beginnen de eerste evenementen vorm te krijgen. Bovendien loopt ook de Belgische vaccinatiestrategie goed en lijkt daardoor de wereld na corona eindelijk vorm te krijgen. Daar horen reizen en evenementen natuurlijk bij!”