Nu dankzij de vaccinaties het einde van de gezondheidscrisis stilaan in zicht lijkt, gaan velen ervan uit dat consumenten snel weer hun oude gewoonten, zoals uit eten gaan, zullen opnemen. Maar nieuw onderzoek van Deloitte zet die aanname op losse schroeven.
Meer zelf koken
Uit een peiling onder 40.000 respondenten in 18 landen blijkt dat consumenten van plan zijn om ook na de crisis meer thuis te eten. De restaurantbezoeken zullen ongetwijfeld toenemen in de komende maanden, stellen de onderzoekers, maar zeker op middellange termijn onder het niveau blijven van 2019.
Het voornemen om meer thuis te koken en minder dan vroeger op restaurant te gaan, is zichtbaar in alle onderzochte landen. Gemiddeld is 55% van de respondenten van plan om meer te koken dan voor de crisis, terwijl slechts 5% aangeeft juist minder te zullen koken. Netto gaat het dus om een toename van 50%. De intentie om meer te koken ligt wat lager in geïndustrialiseerde landen als Duitsland, Nederland en Japan, en wat hoger in de opkomende economieën zoals China, India, Mexico en Chili.
Terwijl 15% van de consumenten wereldwijd zegt vaker in een restaurant te zullen eten, is een veel grotere groep (40%) van plan minder vaak in een restaurant te gaan eten (resulterend in een netto-afname van 25%). Uitzondering zijn de Verenigde Staten, waar de ‘weerstand’ tegen restaurantbezoeken een heel stuk kleiner is (netto -10%).
Een en ander kan een gevolg zijn van het verschil in eetcultuur. Veel meer dan Europeanen eten Amerikanen buitenshuis. Vóór de crisis spendeerden de Amerikanen ongeveer evenveel aan thuis geconsumeerde voeding als aan eten onderweg of op restaurant. In Europa werd naar schatting slechts een vijfde van alle maaltijden buitenshuis genuttigd.
Drie redenen
Deloitte ziet drie redenen voor de enigszins onverwachte onderzoeksresultaten. De eerste is structureel. Zowel consumenten als bedrijven verwachten dat (gedeeltelijk) thuiswerken ook na de pandemie gangbaar zal blijven. Er zullen bijgevolg ook minder gelegenheden zijn om buitenshuis te gaan eten.
Daarnaast is er de economische component. Zelf koken is een goedkopere optie en miljoenen zullen de pandemie in een veel slechtere financiële toestand te boven komen. Drie op de vijf wereldconsumenten geven momenteel alles of meer uit dan het inkomen dat ze maandelijks binnenkrijgen. Ruwweg twee op de vijf zijn bezorgd over hun spaargeld.
Tenslotte is er nog persoonlijke voorkeur. Consumenten zijn betere koks geworden en legden nieuwe culturele verbanden met voedsel. De vele nieuwe diensten die boodschappen of maaltijdboxen aan huis brengen, maken het ook makkelijker dan ooit om te kiezen voor wat velen zien als de gezondere optie. Sterker nog, door de toegenomen belangstelling van consumenten voor gezondheid en welzijn kan koken een instrument worden voor betere, duurzamere voedingskeuzes.