Facebook voegt Shops toe aan WhatsApp en aan zijn tweedehandsmarktplaats. Handelaars en merken kunnen er nu dus ook een mobiele webshop opzetten. Ook augmented reality en visueel zoeken komen erbij.
1,2 miljoen shops op Instagram
Facebook zet sterker in op e-commerce, met heel wat verschillende nieuwigheden. Het socialenetwerk is “nog geen concurrent voor Amazon”, liet Mark Zuckerberg enkele weken geleden optekenen, maar zet wel volop in op onlinehandel. “Wij geloven dat de verschuiving naar online, social-first shopping niet tijdelijk is. Een op de drie shoppers wereldwijd zegt van plan te zijn minder tijd in de winkel door te brengen, zelfs als de pandemie voorbij is, en bijna driekwart zegt winkelideeën op te doen via Facebook, Instagram, Messenger of WhatsApp.”
Daarom komt Shops nu ook naar WhatsApp en – voorlopig in de VS – naar Facebooks tweedehandsplatform Marketplace. Shoppen kon tot nu toe enkel rechtstreeks via Instagram. “Op dit moment hebben we meer dan 300 miljoen maandelijkse Shops-bezoekers en meer dan 1,2 miljoen maandelijks actieve Shops”, klinkt het in een blogpost. “We blijven het economisch herstel ondersteunen door tot juni 2022 verder te investeren in winkels en de kosten voor zakelijke verkopers af te schaffen.”
Reviews, ‘image search’ en ads
In de komende maanden komen er verder nog beoordelingen en recensies bij op Instagram, inclusief reviewfoto’s en video’s van gebruikers. Facebook zou bovendien Facebook niet zijn als er geen advertentiemogelijkheden bijkomen: Shops krijgt eigen reclame-oplossingen op basis van de winkelvoorkeuren van mensen. “We testen bijvoorbeeld de mogelijkheid om shoppers te sturen naar waar ze op basis van hun winkelgedrag het meest waarschijnlijk een aankoop zullen doen”, klinkt het. Later zullen ook gerichte promoties en gepersonaliseerde aanbiedingen kunnen.
Ook in nieuwe technologie investeert Facebook: augmented reality en kunstmatige intelligentie vormen volgens Zuckerberg de basis voor hoe mensen in de toekomst zullen winkelen. Op Instagram pakt het bedrijf daarom al uit met beeldherkenning: dit jaar begint een test met een nieuwe visuele zoekfunctie aangestuurd door AI, waarbij consumenten soortgelijke producten kunnen vinden door te tikken op een foto of een eigen foto op te laden. “Hoewel het nog vroeg is, denken we dat visuele zoekopdrachten mobiel winkelen zullen verbeteren door nog meer media op Instagram ‘shoppable’ te maken”, luidt de blog.
Virtueel lippenstift testen
Twee derde van de onlineshoppers zegt virtueel dingen te willen passen, aldus Facebook, dus ook virtueel passen wordt in Instagram mogelijk dankzij augmented reality. Instagram introduceert dynamische advertenties met AR, waardoor scrollende fashionista’s bijvoorbeeld lipstick van MAC op hun gezicht – of toch op hun selfie – kunnen uitproberen binnen de app.
Een aantal grote merken gaat op Facebook tot slot met Live Shopping: binnenkort vallen Live Shopping Fridays te verwachten, waarop brands gepersonaliseerde livestreaming organiseren voor kijkers op het socialemediaplatform.