Amazon verkocht tijdens zijn tweedaagse koopjesfestival Prime Day begin deze week meer dan 250 miljoen artikelen. Belgische klanten kochten vooral tablets en smartphones.
Partners ondersteunen
Dit jaar stond de koopjestweedaagse vooral in het teken van de verkooppartners. In de aanloop naar het event pakte Amazon uit met een grote promotiestunt, waarbij klanten 10 dollar (8,4 euro) cadeau kregen als ze voor minstens hetzelfde bedrag shopten bij één van de partners van het platform. De actie was een groot succes, want in totaal gaven de Prime-leden 1,9 miljard dollar (1,6 miljard euro) uit bij die veelal kleine bedrijven, meer dan een verdubbeling in vergelijking met de vorige editie.
Globaal verkocht Amazon meer dan 250 miljoen items, waaronder meer dan 600.000 rugzakken, een miljoen laptops en een miljoen koptelefoons. Verder tekende Amazon Music Unlimited een recordaantal nieuwe aanmeldingen op.
11 miljard dollar
Amazon geeft zelf geen omzetcijfers vrij, maar volgens Adobe Analytics zou het event meer dan 11 miljard dollar (9 miljard euro) hebben opgebracht, ruim 6% meer dan vorig jaar. Daarmee overtreft Prime Day het succes van Cyber Monday afgelopen jaar.
Tot de beste verkochte producten wereldwijd behoorden de iRobot Roomba 692 robotstofzuiger en de K-Slim Coffee Maker. In België waren naast tablets en smartphones ook de Brita-waterfilter Marella en Microsoft Office 365 Family erg in trek.