Colruyt Group biedt haar medewerkers vanaf volgend jaar een interne opleiding digitale marketing aan, want “opleiden is het nieuwe rekruteren”. De retailgroep werkt daarom ook aan een eigen Marketing Academy.
Op Colruyt-leest geschoeid
Vanaf januari kunnen medewerkers van Colruyt Group bij hun werkgever een Postgraduaat Digitale Marketing volgen, ingericht in samenwerking met VIVES Business School. Na 108 lesuren moeten de cursisten mee zijn met de evoluties op het gebied van digitale marketing, zij het dan toegespitst op de werking van de Halse retailer.
De in-house opleiding wordt namelijk aangepast aan de eigen Colruyt Group-modellen, met tien uur “on the job coaching” en praktijkgerichte ‘best practices’ uit het werkveld. Wie straks het diploma op zak heeft, zal onder meer onderlegd zijn in het uitbouwen van (digitale) marketingplannen en -strategieën, digitale analyses en storytelling.
Netflix-profiel om bij te leren
Het postgraduaat hoort meteen ook bij de recent opgerichte Colruyt Group Marketing Academy, met vaktechnische opleidingen voor de marketeers van het bedrijf. Medewerkers krijgen daarbij toegang tot een slim platform met tutorials, trainingen en tips dat zich aanpast aan de werknemer zelf – op basis van “klikgedrag en eerdere leermomenten”.
“Je kan het zien als een Netflix-profiel, maar dan om bij te leren”, zegt HR-topvrouw Liesbeth Sabbe: “Artificial Intelligence speelt een belangrijke rol als achterliggende technologie om zo relevant mogelijke content en opleidingen te kunnen voorstellen aan de geïnteresseerde collega’s.”
Colruyt hoopt met de opleiding ook nieuw talent aan te trekken. “Opleiden is het nieuwe rekruteren”, luidt de redenering: “We blijven ervan overtuigd dat bedrijfscultuur en doorgroeimogelijkheden belangrijke redenen zijn – en zullen zijn – om voor een bedrijf te kiezen.” De retailholding gaat er daarom prat op vorig boekjaar (2019-20) bijna 39 miljoen euro te hebben gestopt in opleidingen en vorming voor de medewerkers.