De Spaanse supermarktketen Eroski ziet de verkoop van producten met een gunstige Nutri-Score significant toenemen. Shoppers kiezen gezondere opties binnen hun vertrouwde categorieën. “De Nutri-Score is een deel van de oplossing.”
Positieve invloed
Twee jaar na de introductie van de Nutri-Score in Spanje, concludeert supermarktketen Eroski dat het label een positieve impact heeft op de samenstelling van een gezonder winkelmandje. De keten analyseerde gedurende twee jaar het koopgedrag voor ongeveer 2000 productreferenties in uiteenlopende categorieën en ziet onmiskenbare verschuivingen in het shoppergedrag.
“De resultaten van de analyse tonen de positieve invloed van de voedingswaarde-etikettering op de samenstelling van een gezonder mandje voor verpakte voedingsproducten”, zegt Alejandro Martínez Berriochoa, die verantwoordelijk is voor gezondheid en duurzaamheid bij Eroski. Het zijn met name de producten met een Nutri-Score A of B die beter verkopen, terwijl producten met een Nutri-Score D of E achteruitgaan. Producten met een C-score vertonen een vrijwel vlakke ontwikkeling. De komst van de Nutri-Score had geen negatief effect op de verkoop van verse producten die het label niet dragen, zoals fruit, groenten of vis.
Stijging tot 15%
Het is niet zo dat consumenten drastische veranderingen doorvoeren in hun koopgedrag. Uit het onderzoek blijkt geen kannibalisatie tussen categorieën, maar eerder verschuivingen binnen categorieën. Shoppers kiezen niet voor een gezonder alternatief in een andere categorie, maar wel voor een gezondere optie volgens de Nutri-Score binnen dezelfde familie van producten. Het gaat om verschuivingen van enkele procentpunten.
De verkoopcijfers van de categorie ontbijtgranen bijvoorbeeld bleven als geheel op peil, maar binnen de categorie vertoonde de verkoop van producten met de Nutri-Score A, B en C een aanzienlijke stijging, tot wel 15%. En dit ten koste van de producten met score D en E, die dalen. Ook in het frisdrankenassortiment was er zo’n verschuiving: suikerhoudende dranken, die een Nutri-Score D of E dragen, verloren terrein ten voordele van softdrinks met zoetstoffen, die een B-score hebben. Bij de ijsjes wonnen producten met een C-score het van producten met een D of E.
Deel van de oplossing
Prijzen en promoties hebben nog altijd een grotere invloed op de verkoop en bepalen de samenstelling van een mandje nog meer dan de Nutri-Score. Maar onder gelijke promotievoorwaarden is de impact overduidelijk: de eerste resultaten tonen een positieve impact op een gezonder winkelmandje.
“Dit betekent niet dat de etikettering op zichzelf het huidige minder gezonde voedselconsumptiepatroon kan omkeren. Het probleem moet op vele andere fronten worden aangepakt, maar de Nutri-Score is een deel van de oplossing”, zegt de retailer. “Transparante informatie over de voedingswaarde van levensmiddelen is van cruciaal belang voor de consument. In die zin maakt de Nutri-Score het mogelijk om op een eenvoudige en snelle manier bewuste beslissingen te nemen bij het vullen van het boodschappenmandje.”