De internationale koffieprijzen liggen op het hoogste peil in vier jaar. Dat komt door de droogte in Brazilië, al spelen ook economische en politieke factoren een rol.
Oogst mislukt
In vergelijking met een jaar geleden is de prijs van groene koffiebonen met 70% gestegen. Op de internationale markt kost een pond koffiebonen deze week 1,5 dollar, schrijft De Tijd.
De enorme prijsstijging is in de eerste plaats een gevolg van de droogte in Brazilië, ’s werelds grootste koffieproducent. Daardoor is de oogst mislukt en lag de opbrengst bijna een derde lager dan normaal. Ook in Colombia speelde het weer de koffieproducenten parten. Bovendien werd het land geteisterd door sociale onrust, wat resulteerde in hevige protesten tegen de regering.
Transport
Bovenop die ‘lokale problemen’, is ook het internationaal transport fors duurder geworden. De prijzen voor zeecontainers liggen tot tien keer hoger in vergelijking met een jaar geleden. Door de heropleving van de economie na corona, is de vraag naar containers weer sterk aangewakkerd.
Tot een algemene prijsstijging bij de koffieverkopers, leidt het voorlopig niet, al heeft bijvoorbeeld de Amerikaanse donut- en koffieketen Dunkin’ zijn prijzen wel aangepast. Ook bij de Duitse koffieketen Tschibo werd het zwarte goedje fors duurder.
Beschermd
De meeste grote koffieproducenten wachten echter af en verhogen hun prijzen voorlopig niet, omdat ze met langetermijncontracten werken en dus ingedekt zijn tegen de prijsschommelingen. “We werken met contracten van één tot drie maanden”, zegt Frans Van Tilborg, de CEO van Miko. “We zien dat de prijzen her en der stijgen. We verhogen voorlopig geen prijzen, maar bekijken of we dat binnenkort wel moeten doen.”
Ook Beyers Koffie, dat onder meer koffie produceert voor Lidl, Amazon en Aldi, hoopt dat prijsverhogingen niet nodig zullen zijn. “Het is perfect normaal dat de productie op en neer gaat in Brazilië. Twee maal per jaar wordt er geoogst. Een krimp of groei van 10 tot 20% is normaal”, zegt topman Marco Ciaramelli. De volgende oogst in het najaar moet wel goed zijn, anders volgen er ongetwijfeld prijsstijgingen in de winkel.