Als eerste retailer in België deelt Carrefour de data van zijn huismerken in de populaire consumentenapp Yuka, die een gezondheidsscore geeft aan voedings- en verzorgingsproducten.
Transparantie bieden
Carrefour deelt als eerste retailer in België informatie over de samenstelling, voedingswaarde en allergenen van meer dan duizend huismerkproducten in de Franse gezondheidsapp Yuka, die naar eigen zeggen intussen al meer dan 23 miljoen gebruikers telt in elf landen. Ook in België kent de smartphonetoepassing een groeiende populariteit, vooral in het Franstalige landsgedeelte. Door de barcode te scannen kunnen consumenten voedings- en cosmeticaproducten checken op hun gezondheidswaarde en mogelijke risico’s.
Voor Carrefour is dit partnership een logische stap in het kader van het ‘Act for Food’-programma, waarmee de retailer zich inzet voor de voedseltransitie. “Carrefour’s missie is om het beste beschikbaar te maken voor iedereen. Wij willen de consument meer transparantie bieden, ongeacht het beoordelingssysteem of de gebruikte app”, zegt David Kestermans, directeur marketing en digitale transformatie bij Carrefour België. “Consumenten moeten weloverwogen keuzes kunnen maken.”
Pionier
Voor het delen van de data sluit Carrefour zich aan bij het Consumer Transparency programma van dataplatform Alkemics, dat garant staat voor een betrouwbare, geautomatiseerde en voortdurend bijgewerkte datatransmissie. Die manier van werken geeft merken de controle terug over de informatie die in real time met consumenten wordt gedeeld.
“Ons doel is om merken en retailers te verzoenen met de verwachtingen van hun consumenten door een eenvoudig en uniek platform aan te bieden voor het delen van productinformatie aan tientallen consumententoepassingen zoals Yuka,” zegt Antoine Durieux, medeoprichter en CEO van Alkemics. “Carrefour België wordt nu een pionier in consumententransparantie in België, en we hopen dat deze aanpak andere retailers zal overtuigen om dit voorbeeld te volgen.”