Action telt vandaag 198 winkels in België, maar toch ziet CEO Sander van der Laan nog groeikansen in ons land. Hij wil meer focussen op grote steden en overdekte winkelcentra.
Een winkel in elke gemeente van Brussel
Nog dit jaar wil Action zijn 200ste winkel openen in België. Er is immers nog genoeg ruimte voor groei, verzekert van der Laan, die sinds 2015 aan het hoofd staat van de koopjesketen. Het bedrijf is zich wel meer gaan richten op de grote steden, zoals Antwerpen, Brussel en Charleroi. Daarnaast opent Action sinds kort ook nieuwe filialen in winkelcentra. “Dat zouden we tien jaar geleden niet gedaan hebben”, zegt de topman aan Trends Tendances. “Overigens zouden die winkelcentra ook geen rekening met ons gehouden hebben.”
Action wil zijn waar de klanten zijn. Het betekent onder meer dat de winkelketen in elke gemeente van de Brusselse regio aanwezig wil zijn. Dat het duurder uitvalt en op logistiek vlak gecompliceerder is, neemt de retailer er dan maar bij. “Aangezien we al bijna 200 winkels hebben, is het tijd om ons dichter bij de stadscentra te vestigen als we er nog een paar willen toevoegen.” Dat de huurprijzen de laatste tijd snel gedaald zijn, is uiteraard een meevaller.
In totaal wil Action dit jaar liefst 300 nieuwe verkooppunten te openen in negen landen. Door de crisis liep de uitrol in Noord-Italië en Tsjechië wel wat vertraging op, maar “we zijn er nu. En begin volgend jaar openen we onze eerste winkel in Spanje, in Catalonië.” De meeste nieuwe winkels zullen dan ook vooral in die landen komen. Tegelijkertijd zal de retailer een nieuw distributiecentrum openen in Bratislava, dat zal instaan voor de bevoorrading van de Oostenrijkse en Tsjechische filialen.
Complementaire webshop
Mede door de coronacrisis zette de discounter ook zijn eerste stappen online. Het begon met click & collect en shoppen op afspraak tijdens de tweede lockdown. Vorige maand lanceerde Action zelfs een heuse webshop in Nederland, een proefproject met enkele duurdere artikelen die niet in de winkels te vinden zijn. Terwijl de gemiddelde artikelprijs in de winkel 1,75 euro bedraagt, gaat het online om producten van twintig tot vijftig euro.
Voorlopig zijn er geen plannen om het volledige assortiment online te verkopen. “Wij denken dat het zinvoller is om een assortiment aan te bieden dat complementair is aan dat van de winkels”, zegt de topman. Of er ook in andere landen vergelijkbare webshops zullen komen, is nog niet beslist. “Het project is net gelanceerd en we moeten het eerst evalueren.”