Nespresso recycleert een derde van zijn capsules en gebruikt 93% duurzame koffie. Dat is het voorlopige resultaat na zeven jaar duurzaamheidsstrategie The Positive Cup, die de koffieproducent tot nu toe 540 miljoen euro kostte.
Project van half miljard
Het project omvat naast het gebruik van duurzaam gecertificeerde koffie ook het verminderen van de koolstofuitstoot en het recycleren van de capsules. In de afgelopen zeven jaar is Nespresso er weliswaar maar in geslaagd om een derde van alle aluminiumcapsules te recycleren, hoewel 90% van de consumenten kunnen gebruikmaken van een recyclingoplossing voor hun gebruikte capsules. In België en Luxemburg zijn er bijvoorbeeld 1100 inzamelpunten, naast de mogelijkheid om de capsules terug te geven aan de bezorgdienst.
Ondertussen zijn er ook nieuwe capsules van 80% gerecycleerd aluminium gelanceerd. Het was oorspronkelijk de bedoeling om alle nieuwe aluminium duurzaam in te kopen, maar die doelstelling is niet gehaald en is uitgesteld tot 2022.
Naar koolstofneutrale koffie
Meer dan 93% van zijn koffie is nu volgens Nespresso afkomstig uit duurzame landbouw, bijna de helft is ook effectief gecertificeerd. Om het leven van de boeren te verbeteren, biedt het koffiemerk daarnaast langdurige ondersteuning aan meer dan 110.000 koffieboeren, door ze onder meer opleidingen, pensioensparen en oogstverzekering aan te bieden.
Nespresso heeft de koolstofvoetafdruk van zijn koffiekopjes in totaal met 24% verminderd in vergelijking met 2009. Tegen volgend jaar hoort elk kopje ter wereld koolstofneutraal te zijn. In België en Luxemburg is dat nu al het geval voor de B2B-tak, de koffie geleverd aan bijvoorbeeld kantoren en de horeca. Om de leveringen milieuvriendelijker te maken, werkt Nespresso samen met Cargo Velo in Antwerpen, Gent en Brussel.