Jumbo is het voorbije halfjaar opnieuw stevig gegroeid en ligt op schema om voor het eerst in zijn honderdjarig bestaan een omzet van meer dan tien miljard euro te realiseren.
Beter dan marktgemiddelde
In de eerste jaarhelft van 2021 (tot 18 juli) stegen de opbrengsten van de Nederlandse supermarktketen met 5,3% tot 5,36 miljard euro. Daarmee presteerde de onderneming andermaal boven het marktgemiddelde, waardoor het marktaandeel in Nederland doorsteeg tot 21,8%. Jumbo verwacht die groei ook in de komende maanden te kunnen vasthouden en het marktaandeel nog verder uit te bouwen.
Ook online gaat het hard voor de retailer: de onlineverkoop groeide met 50% in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. Jumbo constateert dat de winkels en het onlinekanaal steeds meer een versterkend effect op elkaar hebben. Het succes is mede te verklaren door aanhoudende investeringen in logistiek. De supermarktketen telt inmiddels twaalf bezorghubs nabij grote steden en drie e-fulfilmentcenters. Voor het einde van het jaar worden nog vier nieuwe hubs geopend.
Ambities in België ongewijzigd
In België beschikt Jumbo ondertussen over elf winkels, maar dat aantal zal dit jaar nog stijgen tot twintig. “De ambitie om binnen een periode van vijf jaar door te groeien naar honderd winkels in België blijft onverkort overeind”, stelt het bedrijf in een persbericht.
Enige ‘minpunt’ in het hele verhaal is La Place: de restaurantketen is door de coronamaatregelen slechts heel beperkt open geweest, waardoor de omzet terugviel tot 13 miljoen euro. Om het tij te keren ging Jumbo een strategische samenwerking aan met horecaspecialist Vermaat Groep, die de exploitatie van 44 La Place-restaurants heeft overgenomen. De supermarktketen blijft wel eigenaar van het merk en behield ook een tiental vestigingen.