De Nederlandse Sligro Food Group heeft in de eerste jaarhelft flink geleden onder de lockdowns. Sinds de coronamaatregelen versoepeld werden, lopen de zaken een wel heel stuk beter, al kan de vierde coronagolf weer roet in het eten strooien.
Omzetdaling
De totale omzet van de voedingsgroothandel daalde met 16,5% tot 788 miljoen euro, waarvan 69 miljoen in België werd gerealiseerd. Het tweede kwartaal was wel veel beter dan het eerste, toen de opbrengsten nog met meer dan 38% daalden. Toch zit de verkoop nog lang niet op pre-coronaniveau.
Ondanks de lagere omzet kwam de bedrijfswinst 8 miljoen euro hoger uit dan een jaar geleden, vooral dankzij een reeks besparingen. Onder de streep was er een nettoverlies van 4 miljoen euro.
Pretparken
De strenge coronamaatregelen duurden tot zowat half mei, maar sindsdien is er volgens financieel directeur Rob van der Sluijs sprake van een krachtig herstel. “Dat zien we vooral terug bij restaurants, toeristenhotels, vakantieparken, maar ook bij pretparken zoals de Efteling en Beekse Bergen”, zegt hij in De Telegraaf.
Van der Sluijs verwacht niet dat de sterke stijging van het aantal besmettingen opnieuw zal resulteren in grootschalige maatregelen. “Wij denken dat het punt is gekomen dat overheden daar voorzichtiger mee worden, aangezien er ook op grote schaal gevaccineerd wordt.” Niettemin zorgt die vierde golf voor bijkomende onzekerheid over het herstel bij klanten in de bedrijfscatering, de evenementensector en het onderwijs. De overige klantensegmenten zouden nog dit jaar weer op het niveau van voor de crisis moeten presteren.