Na een lastig eerste kwartaal, heeft Beter Bed zich goed herpakt in de maanden nadien. Dat resulteerde in een hogere omzet en nettowinst in de eerste jaarhelft van 2021. Voor de komende jaren is de slaapspecialist optimistisch.
Online omzet meer dan verdubbeld
In de eerste zes maanden van het jaar steeg de omzet met 0,6% tot 97,2 miljoen euro. De groothandelsactiviteiten DBC (+40,8%) en de Belgische retailtak waren de stuwende krachten achter de groeicijfers, want in Nederland kromp de retailomzet als gevolg van de verplichte winkelsluitingen tijdens het eerste kwartaal. Hoewel de bedrijfswinst (ebit) gevoelig afnam door hogere kosten, steeg de nettowinst van 2,8 naar 4,1 miljoen euro.
De online omzet van de slaapspecialist groeide met liefst 123% dankzij investeringen in technologie, digitale marketing en mensen. Zo werd onder meer Whatsapp ingezet als een nieuw klantenzorg- en verkoopkanaal. Beter Bed haalt inmiddels bijna een derde van zijn inkomsten uit e-commerce.
Begin mei sloot DBC een nieuwe sponsordeal met Ajax, waardoor het de officiële beddenleverancier wordt van de roemruchte voetbalclub. De groothandelstak heeft intussen verschillende sportsponsoringsovereenkomsten lopen, zoals met het Nederlands Olympisch Comité en de succesvolle wielerformatie Jumbo-Visma.
Ambities bevestigd
De verkoop van de Zweedse dochter (Sängjätten) aan de Lars Larsen Group is inmiddels volledig afgerond. Beter Bed wil zich op de Benelux concentreren en deed eerder al zijn activiteiten in Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland van de hand.
Het Nederlandse bedrijf houdt vast aan zijn eerder geformuleerde ambities op middellange termijn. Die houden onder meer een verdubbeling in van de activiteiten tegen 2025. “Met onze voortdurende digitalisering en de combinatie van advies in de winkel en onlineverkoop, zullen we onze omzet en winstgevendheid blijven vergroten. Niettegenstaande de huidige economische- en gezondheidsonzekerheden met betrekking tot covid-19 blijven wij vertrouwen houden in de realisatie van onze doelstellingen.”