Surseance overmijdelijk door bankmaatregelen
Dat meldt mede-eigenaar Ed de Block van het familiebedrijf tegenover het persbureau ANP. De onderneming had, naast de dalende consumentenbestedingen, veel last van de groeiende concurrentie van online verkopers. Het bedrijf zegt bovendien mede in de moeilijkheden te zijn gekomen door regelgeving vanwege de overheid die de verkoop van producten op afbetaling lastiger maakt.
“Vanwege de oplopende verlliezen binnen het bedrijf en de ongewijzigd slechte vooruitzichten door de economische malaise, heeft de bank maatregelen genomen waardoor het bedrijf in betalingsproblemen is gekomen. Het onvermijdelijke gevolg was dat surseance van betaling aangevraagd moest worden”, stelt De Block in een toelichting op het besluit.
Veel gerommel in elektronicasector
De verkopen van consumentenelektronica zitten al geruime tijd in een dip in Nederland. Maandag werd al bekend dat Apple-keten iCentre uitstel van betaling moest aanvragen. Bij dat bedrijf worden op dit moment gesprekken gevoerd over een mogelijke doorstart.
De directie van Block heeft laten weten alle medewerking te willen verlenen bij pogingen om zoveel mogelijk werkgelegenheid te behouden in geval van een verkoop van delen van het bedrijf. Block bestaat sinds 1955, heeft twintig filialen en er werken ongeveer 180 mensen.