Frankrijk, Italië, Duitsland, en langzaam maar zeker ook België. Overal wordt bekeken of een coronapas – een bewijs van volledige vaccinatie of negatieve test – moet ingevoerd worden als “toegangsticket” voor het openbare leven. De onderliggende intentie is nobel, maar is het wel aan winkeliers of horeca-uitbaters om corona-buitenwipper te spelen?
Gilets jaunes versus de coronapas in Frankrijk
Je laten vaccineren staat vrij, maar de keuze die je maakt heeft wel consequenties. Dat is zo’n beetje de onderliggende toon in de discussie, die in almaar meer landen wordt gevoerd over de invoering van een coronapas. In Italië en Israël is de pas al een feit. Ook in Duitsland is de coronapas in de feiten al grotendeels een realiteit. Frankrijk sloeg maandag ook definitief dat pad in, weliswaar onder groot protest waarbij de befaamde “gilets jaunes”-beweging een nieuw doelwit heeft gevonden.
Ook in ons land gaan er stemmen op om de coronapas niet enkel te verplichten voor grote evenementen, maar ook voor kleinere events. De kans lijkt eerder klein dat daar veel verzet tegen zal komen. Zeker in Vlaanderen, waar de vaccinatiecampagne vlotjes loopt, lijkt er meer dan voldoende draagvlak te zijn. Er valt ook veel voor te zeggen. Kiezen voor een vaccin draait om meer dan jezelf beschermen: het is een keuze om je omgeving en bij uitbreiding de hele maatschappij te beschermen tegen een virus dat al bewezen heeft dat het niet zomaar zal verdwijnen.
Nog niet voor horeca en winkels in België
In onze contreien denkt niemand eraan om die pas in te voeren voor horecazaken en winkels. Zelfs het ballonnetje om het verplicht te maken voor huwelijksfeesten ging voor sommigen al te ver. Of er nog iets verandert aan die positionering, zal vooral afhangen van hoe de coronastatistieken evolueren onder impuls van de intussen beruchte deltavariant. Als met name de ziekenhuisopnames weer gevoelig toenemen, is het maar de vraag hoe lang het duurt vooraleer de kwestie van een coronapas voor horecabezoek op tafel belandt.
Voorzichtigheid lijkt daarbij toch geboden. Een organisatie met ervaring in massa-evenementen als Pukkelpop gooide de handdoek in de ring toen bleek dat er meer zou moeten getest worden om het festival op normale wijze te laten doorgaan. Hoe redelijk is het dan om van individuele retail- en horeca-uitbaters te verlangen dat ze van iedere klant de coronapas controleren?
De veelal kleine zelfstandigen die een winkel of horecazaak uitbaten, willen maar een ding. Zo snel mogelijk, zo normaal mogelijk en zo veel mogelijk klanten ontvangen. Het afgelopen anderhalf jaar hebben ze zich moeten schikken naar allerhande maatregelen. Dan hebben we het zelfs niet over de verplichte sluitingen tijdens de lockdown, maar over het verplicht alleen shoppen, het plaatsen van plexischermen, het organiseren van terrassen met anderhalve meter tussen de tafels, het beperken van de tafels naargelang de toegestane grootte van de bubbels en ga zo maar voort.
Uitbaters als gendarme
Dat was allemaal uiteraard met het grotere doel voor ogen: het definitief indammen van het coronavirus en de terugkeer naar het mythische “rijk der vrijheid”. Maar daar zou dus een soort van “gendarme-functie” bij komen, waarbij niemand binnen mag alvorens die een coronapas kan voorleggen. Niet meteen het warme welkom dat je als zaakvoerder aan je klant wil bieden, nog los van de discussie of die zaakvoerder wel het recht heeft om dat te eisen. Een wettelijk kader zal alleszins nodig zijn. Gezien het tempo waaraan de pandemiewet door het parlement raakte niet meteen een gedachte om vrolijk van te worden.
We zitten allemaal in hetzelfde schuitje, en de enige veilige haven voor die schuit is vooralsnog een hoge vaccinatiegraad, die ervoor zorgt dat het virus geen kans meer krijgt om de hele maatschappij lam te leggen. Laat ons dan ook in de eerste plaats inzetten op het opkrikken van die vaccinatiecijfers, zeker in regio’s waar de prikkencampagne sputtert, in plaats van energie te verspillen aan maatregelen die hun doel potentieel voorbij schieten en mogelijk meer wrevel dan goodwill zullen creëren.