De leveringsproblemen bij de franchisewinkels van Delhaize blijven maar aanslepen. De frustratie bij de winkeluitbaters, die eerder al om een financiële compensatie vroegen, neemt intussen dusdanig toe dat sectorfederatie Buurtsuper.be met een rechtszaak dreigt.
Structureel probleem
De situatie is allesbehalve nieuw: Delhaize kampt al jarenlang met een structureel probleem in zijn logistieke keten. Vooral de technische problemen in het in 2018 geopende geautomatiseerde distributiecentrum in Ninove zijn de franchisehouders een doorn in het oog.
Daar komt nu de situatie in Wallonië bovenop, waar Delhaize alle zeilen moet bijzetten om de door de watersnood getroffen winkels weer te bevoorraden voor de heropening. Dat verloopt bijzonder moeizaam, en trekt capaciteit weg voor de bevoorrading van de andere winkels. Alleen: die logistieke problemen gelden ook voor concurrenten als Colruyt en Delhaize. In De Tijd laat Colruyt alvast optekenen dat het volstond om in het weekend van 17 juli “een tandje bij te steken”.
Ultimatum
De franchisehouders dringen al geruime tijd aan op financiële compensaties, omdat Delhaize hen niet kan leveren wat ze bestellen – en dat al zeven jaar lang. Die vraag viel tot dusver op een koude steen, en het geduld bij de franchisehouders lijkt stilaan op te zijn.
Bij monde van Luc Ardies van Buurtsuper.be is er nu een soort van ultimatum afgeleverd. Indien Delhaize dit najaar niet over de brug komt met financiële compensaties, zal de federatie juridische stappen zetten.
Delhaize gaat in een reactie niet in op de eis om compensatie van de franchisenemers, en focust vooral op de tijdelijke verstoring als gevolg van de watersnood. “Delhaize stelt alles in het werk om de logistieke situatie, die door verschillende factoren werd beïnvloed, in bijzonder de overstromingen en de neveneffecten daarvan op de bevoorradingsketen te herstellen”, klinkt het in een statement. “Op korte termijn wordt een geleidelijk herstel verwacht.”