Milka-maker Mondelez zit op koers na een sterk tweede kwartaal. De omzet steeg met 12,4% en ook de winst was hoger dan verwacht. De snackfabrikant gaat dan ook op overnametocht.
Vertrouwen in snackstrategie
Mondelez, het bedrijf achter onder meer Lu, Milka en Oreo, is tevreden over het voorbije tweede kwartaal. De omzet steeg met 12,4%, met dank aan de eerdere overnames van Hu, Grenade en Gourmet Food. Op eigen kracht ging de omzet met 6,2% de lucht in, want hoewel consumenten weer meer kochten en de prijzen omhoog gingen, blijft de consumptie buitenshuis nog achter door de coronamaatregelen.
De brutowinstmarge steeg niettemin met 20 basispunten tot 39,9%, ook al waren er hogere grondstofkosten en kochten consumenten producten met minder hoge marges – een “ongunstige productmix” heet dat dan. Alle belangrijke metrics deden het goed, ziet CEO Dirk Van de Put: van de omzet over de winstgevendheid tot de cashpositie. Ook het overgrote deel van de regio’s, categorieën en merken presteren sterk, klinkt het.
Van de Put heeft dan ook alle vertrouwen in de huidige strategie, die hij wil versterken door consistent te blijven en verder te investeren. Mondelez kondigt bijgevolg nog een Europese overname aan: de snackproducent koopt Chipita, een Griekse fabrikant van verpakte croissants en chips. Het bedrijf is vooral in Centraal- en Oost-Europa actief. De overname zal naar verwachting in de komende negen maanden worden afgerond. Los daarvan rekent Mondelez nu op een organisch omzetgroei van meer dan 4% voor dit jaar.