AB InBev zag zijn omzet in het tweede kwartaal spectaculair stijgen tot boven pre-pandemieniveau, maar door toegenomen kosten bleef de winst onder de verwachtingen.
Forse omzetstijging
’s Werelds grootste brouwer verkocht tussen april en juni bijna 21% meer bier dan tijdens dezelfde periode vorig jaar. Daardoor stegen de totale opbrengsten met 27,6% tot 13,5 miljard dollar (11,4 miljard euro): dat is ook 3,2% meer dan het laatste pre-coronaresultaat (2019).
Ondanks die forse omzetgroei bleef de winst onder de verwachtingen, schrijft De Tijd. De genormaliseerde brutobedrijfswinst (ebitda) nam weliswaar toe met 31% tot 4,8 miljard dollar (bijna 4,1 miljard euro), maar analisten rekenden op een groei van 35%. In de Verenigde Staten (-0,6%) en Brazilië (-10,9%) was er zelfs een daling van de ebitda door oplopende grondstofprijzen en hogere distributie- en marketingkosten.
De winstgroei kwam dan ook uit andere regio’s, zoals Europa waar de merken Stella Artois en Corona het zeer goed deden. Ook in Colombia, Zuid-Afrika en China nam de winst sterk toe.
Voor het hele jaar houdt AB InBev vast aan zijn eerdere prognose: het bedrijf rekent op een winstgroei van 8 tot 12 %.