Na enkele lastige kwartalen, lijkt het tij te keren voor Danone. De Franse zuivelgigant noteerde opnieuw groei in alle segmenten, al wogen duurdere grondstoffen wel op de winstmarges.
Flessenwater weer in trek
De omzet van Danone steeg in het tweede kwartaal like-for-like met 6,6% tot 6,2 miljard euro. Op gerapporteerde basis bedroeg de groei slechts 3,6%, voornamelijk een gevolg van negatieve wisselkoerseffecten.
Alle regio’s en productdivisies gingen erop vooruit, al valt toch vooral het sterke herstel van de flessenwaterdivisie op. Danone profiteerde van de herwonnen ‘vrijheid’ van consumenten en de heropening van de horeca, waardoor de omzet van de waters met meer dan een vijfde toenam. In belangrijke markten als Frankrijk, Duitsland en het Verenigd Konikrijk wist de voedingsgigant bovendien marktaandeel te winnen.
Stevige groei was er daarnaast ook bij Essential Dairy & Plant-based. De divisie in zijn geheel klom op vergelijkbare basis 4,8% hoger, geleid door de plantaardige tak, dat zijn zesde openeenvolgende kwartaal met dubbelcijferige groei neerzette.
Inflatie
Over de volledige eerste jaarhelft boekte Danone een omzet van 11,8 miljard euro, op vergelijkbare basis 1,6 % hoger dan verleden jaar. Het operationeel resultaat daalde wel van 1,7 naar 1,55 miljard euro, vooral ten gevolge van hogere grondstofprijzen.
Danone verwacht overigens dat de prijzen van van ingrediënten, verpakking en logistiek tijdens de tweede jaarhelft verder zullen oplopen. Toch rekent het bedrijf erop dat de operationele marge voor het volledige boekjaar 2021 in lijn zal liggen met die van 2020.