In het vierde kwartaal overtrof de omzet van Procter & Gamble de analistenverwachtingen. De FMCG-reus waarschuwde wel dat de stijgende grondstof- en vrachtkosten zullen wegen op de winst van het lopende jaar.
Versoepelingen
In de periode van april tot juni steeg de omzet met 7% tot 18,9 miljard dollar (16 miljard euro), daar waar analisten een omzet van 18,4 miljard dollar (15,5 miljard euro) hadden voorspeld, schrijft Fashion Network.
De afbouw van de coronamaatregelen in de Verenigde Staten en delen van Europa hielp het concern de opbrengsten in zijn schoonheidssegment met 11% te verhogen. Consumenten trokken opnieuw naar feestjes en andere sociale evenementen, en gaven bijgevolg meer uit aan persoonlijke verzorgingsproducten. Verder presteerde ook de ‘Health Care’-divisie, met onder meer de mondverzorgingsproducten, bovengemiddeld.
Stijgende kosten
Het operationeel resultaat in het gerapporteerde kwartaal kwam 2% hoger uit dan een jaar geleden en landde op bijna 3,5 miljard dollar (3 miljard euro). De impact van de oplopende grondstof- en transportkosten was niettemin al erg voelbaar: over het volledige boekjaar steeg de bedrijfswinst immers met 15%.
Procter & Gamble vreest dan ook dat die kosteninflatie zal wegen op de winst van het lopende boekjaar. Het bedrijf schat de totale impact op zo’n 1,9 miljard dollar (1,6 miljard euro). De omzet zou in de komende twaalf maanden met 2 à 4% moeten groeien.