Starbucks lijkt de crisis helemaal verteerd te hebben, want het boekte recordresultaten in het afgelopen kwartaal. Bijgevolg verhoogt de koffiereus zijn prognose voor het volledige boekjaar.
Herstel in Verenigde Staten
In het derde kwartaal van zijn gebroken boekjaar realiseerde de grootste koffieketen ter wereld een recordomzet van 7,5 miljard dollar (6,3 miljard euro), een stijging met 78%. In de Verenigde Staten nam de vergelijkbare winkelverkoop toe met 83%, waarmee tevens het niveau van 2019 overtroffen werd. Het internationaal segment zag de vergelijkbare verkoop met 41% toenemen tot 1,66 miljard dollar (1,4 miljard euro).
Netto kwamen er in de gerapporteerde periode 352 verkooppunten bij, waardoor de keten wereldwijd nu 33,295 filialen telt. Ongeveer de helft daarvan wordt door de retailer zelf uitgebaat. 62% van alle winkelpunten bevindt zich in de Verenigde Staten en China.
“Channel development”
Opvallend nog is dat de omzet van de (relatief gezien) meest rendabele divisie, genaamd ‘channel development’, met 7% afnam. Het gaat om voorverpakte koffie(bonen) en andere producten die via kruidenierswinkels, warenhuizen, speciaalzaken en buurtwinkels verkocht worden. Ondanks die omzetdaling blijft het wel een melkkoe van formaat, want de winst van dit segment steeg liefst met 74%.
De totale bedrijfswinst kwam uit op 1,85 miljard dollar (1,5 miljard euro). Tijdens dezelfde periode vorig jaar moest de keten nog een verlies van 366 miljoen dollar (300 miljoen euro) slikken.
Gezien de sterke resultaten, verhoogt Starbucks zijn vooruitzichten voor het hele jaar. Het bedrijf verwacht nu een omzet tussen 29,1 en 29,3 miljard dollar. (24,5 – 24,7 miljard euro). Tot nu toe lag de ondergrens op 28,5 miljard dollar (24 miljard euro).