Het concept “war for talent” wordt vooral geassocieerd met de strijd tussen bedrijven om ingenieurs en andere technische profielen aan te werven. In het Verenigd Koninkrijk is er een heuse “war for drivers” losgebarsten, waarbij almaar meer retailers allerlei financiële incentives aanbieden om nieuwe vrachtwagenchauffeurs aan te trekken.
5000 pond bonus
De laatste in het rijtje is Marks & Spencer: nieuwe chauffeurs bij logistieke partner Gist hebben uitzicht op een bonus van in totaal 5000 pond (bijna 6000 euro). Zodra ze hun handtekening zetten, ontvangen ze meteen 2000 pond, en naarmate ze langer blijven krijgen ze nog andere aanblijfpremies, meldt Retail Gazette.
Eerder maakte Aldi al bekend dat het de lonen van zijn chauffeurs zou optrekken om zowel de bestaande aan boord te houden als om nieuwe bestuurders aan te trekken. Tesco zwaait dan weer met een cheque van 1000 pond voor elke nieuwe chauffeur die aan boord komt tussen nu en het einde van september.
Pingdemic
Er zijn meerdere redenen voor die bikkelharde strijd om chauffeurs. Om te beginnen is er de zogenaamde “pingdemic”. Dat verschijnsel, verwijzend naar het ping-geluid dat de Britse corona-app maakt wanneer die een hoogrisicocontact signaleert aan een gebruiker, maakt dat een aanzienlijk deel van de Britse beroepsbevolking voortdurend in een verplichte tiendaagse quarantaine moet gaan. Dat veroorzaakt voortdurend personeelsproblemen bij de meest uiteenlopende bedrijven.
De coronacrisis heeft ook op een andere manier geleid tot een nijpend tekort aan gekwalificeerde chauffeurs. Sectorfederatie Road Haulage Association (RHA) schat dat er een tekort is van zowat 60.000 vrachtwagenbestuurders, nadat het afgelopen jaar maar liefst 30.000 rijexamens niet konden doorgaan als gevolg van de pandemie.
Brexit
De laatste, meer structurele, oorzaak is de brexit. Die heeft er toe geleid dat heel wat buitenlandse vrachtwagenchauffeurs het VK hebben verlaten. Omdat deze categorie van werknemers niet op de beruchte “skilled labour”-lijst van de Britse overheid staat, kunnen die pas terugkeren nadat ze lange immigratieformaliteiten hebben doorlopen.
De Britse overheid probeert de nood te lenigen door de quarantaineverplichtingen te versoepelen en beloofde een aantal maatregelen die het algemene bestaan van vrachtwagenbestuurders aangenamer moeten maken. Het gaat dan om meer rust- en parkeerplaatsen en hogere standaarden voor vrachtwagenstops. Maar de RHA is erg kritisch over die engagementen, die niet zouden volstaan om de meest urgente noden op te lossen.