Alibaba trok het voorbije kwartaal 45 miljoen nieuwe klanten aan. Voor het eerst haalt de Chinese e-commercereus zo meer dan 25 miljard euro kwartaalomzet, maar door grote investeringen zakte de winstgevendheid.
Sun Art
De omzet van Alibaba groeide tussen april tot en juni met 34% naar 205,7 miljard Chinese yuan (26,8 miljard euro). Hypermarktketen Sun Art, die vorig jaar van Auchan overgenomen werd, droeg in belangrijke mate bij aan die groei: zonder die overname zou de omzet met ‘slechts’ 22% zijn toegenomen.
Naast de sterke groei van de retailtak valt de verdere ontwikkeling van de logistieke poot ‘Cainiao’ op, met een omzetgroei van 50%. De forse opmars van de clouddiensten van het concern werd getemperd door het wegvallen van een belangrijke, maar niet nader genoemde klant.
1,18 miljard klanten
Naar eigen zeggen verwelkomde Alibaba in de gerapporteerde periode 45 miljoen nieuwe klanten: het totaal aantal actieve klanten bedraagt nu liefst 1,18 miljard. Daarvan komen er 912 miljoen uit China zelf. Om verder te groeien, richt het bedrijf zich specifiek op minder ontwikkelde regio’s in het land.
De bedrijfswinst daalde wel met 11% tot 30,8 miljard yuan (4 miljard euro). Alibaba schrijft de lagere winst onder meer toe aan strategische investeringen in Taobao Deals, Lazada en tweedehandsplatform Idle Fish.