PepsiCo stoot zijn sapactiviteiten af: de frisdrankproducent brengt Tropicana, Naked en andere sapmerken onder in een nieuwe joint venture met investeringsgroep PAI Partners.
Voor mens en planeet?
PepsiCo wil zich gaan toeleggen op gezondere en caloriearme producten. Naar eigen zeggen daarom verkoopt de Amerikaanse producent van chips en cola nu de afdeling vruchtensappen aan het Franse PAI Partners. Beide bedrijven gaan een joint venture aan, waarvan 61% in handen van de investeerders komt en 39% van PepsiCo blijft. De deal brengt PepsiCo 3,3 miljard dollar (2,8 miljard euro) op.
Het fruitsapmerk Tropicana – inclusief de Belgische fabriek in Zeebrugge – komt zo (deels) in Franse handen, samen met Amerikaanse zustermerken zoals Naked. De gazpacho van Alvalle en de vruchtensapjes van Looza houdt PepsiCo wel nog zelf. Volgens CEO Ramon Laguaerta wil PepsiCo zich concentreren op haar huidige merkenassortiment en de groei van het portfolio aan gezonde snacks, caloriearme dranken en “producten zoals SodaStream” versnellen, omdat die beter zijn voor mens en planeet, citeert De Tijd.
Weg uit het koelvak
Dat PepsiCo zich nu volledig kan terugtrekken uit het complexere verssegment speelt ongetwijfeld ook mee. In 2020 waren de verse vruchtensappen goed voor een omzet van 3 miljard dollar, maar de winstgevendheid hinkte achterop. De gekoelde, verse dranken vergen een andere – en duurdere – logistiek dan de andere producten van de groep. Ook daalt de omzetgroei de laatste jaren, nu consumenten de suikerrijke dranken niet meer per se als gezond beschouwen.
PAI Partners ziet daarentegen wel toekomst in het segment. Tijdens de pandemie ging de vraag weer de lucht in en de investeringsgroep wil Tropicana ook naar andere kanalen brengen, zoals naar kleinere retailformules en out-of-home. Sinds eind vorig jaar is PAI bijvoorbeeld ook meerderheidsaandeelhouder in de versmarktketen Grand Frais.