Voedingsreus Kraft Heinz heeft een beter dan verwacht tweede kwartaal neergezet. Ondanks de versoepelingen van de wereldwijde coronamaatregelen laten consumenten hun lockdowngewoontes maar moeizaam los, zo blijkt. Opmerkelijk: CEO Miguel Patricio is de zoveelste topman uit de voedingsindustrie die waarschuwt voor oplopende grondstoffenkosten.
Pandemiegewoontes blijven hangen
Kraft Heinz incasseerde een minimale omzetdaling tot 6,62 miljard dollar (5,6 miljard euro), maar dat was duidelijk beter dan de gemiddelde analistenverwachting van 6,55 miljard dollar omzet. Voor het hele boekjaar mikt het bedrijf op een bedrijfskasstroom die hoger zal uitkomen dan de 6,61 miljard dollar die in het pre-coronajaar 2019 werd geboekt.
De goeie cijfers in het tweede kwartaal surfen nog verder op de golf van de voedingstrends van tijdens de coronalockdowns, waarbij mensen vanwege de horecasluitingen en het verplichte thuiswerk hun heil zochten in de voorverpakte maaltijden waarin Kraft Heinz sterk staat. “We zien tekenen dat bepaalde gewoontes van tijdens de pandemie blijven hangen, zelfs nu de meeste beperkingen worden opgegeven”, klinkt het.
Opvallend is dat Patricio, net als verschillende andere toplui uit de voedingsindustrie, zorgen uit over de toenemende kosten voor grondstoffen, verpakkingsmaterialen en transport. In tegenstelling tot Iglo onlangs behoudt de CEO er zich echter van om die kosten door te rekenen aan zijn klanten. Hij noemt het huidige ritme van die kosteninflatie “beheersbaar”.