Amazon met kop en schouders bovenuit
De totale Europese online markt werd vorig jaar volgens het Centre for Retail Research op 232,17 miljard euro geschat, 16% meer dan in 2011. De grootste 500 retailers trokken daarvan 93,64 miljard euro naar zich toe. Alleen al de grootste 100 waren goed voor een online omzet van 75 miljard euro.
Daarbij spant het Amerikaanse Amazon.com duidelijk de kroon: in 2012 sleet de e-tailer voor 12,36 miljard euro aan goederen via het net, wat goed was voor een marktaandeel van 5,3%. Vooral in Duitsland en het Verenigd Koninkrijk doen de Amerikanen goede zaken.
Om dat te runnen, heeft het bedrijf een netwerk van 22 distributiecentra in Europa uitgebouwd. Ook opende Amazon vorig jaar specifieke sites voor Spanje en Italië. Bovendien werden eind 2012 nieuwe distributiecentra geopend in Spanje en Zuid-Frankrijk.
Europa nog vrij gefragmenteerd
De tweede in de rij is het Duitse Otto. Dat haalde vorig jaar een online omzet van 5,64 miljard euro, waarvan liefst 40% buiten thuisland Duitsland. Desalniettemin blijft de e-tailer nog op ruime afstand van Amazon.
Internet Retailer merkt wel belangrijke verschillen tussen de VS en Europa. Zo is de impact van lokale spelers in Europa nog een stuk groter, wegens de verschillende talen, de verschillende munteenheden en de verschillende winkelervaringen. Bijgevolg is de markt er ook meer gefragmenteerd.
De top 10 van Internet Retailer:
- Amazon.com (VS)
- Otto (Duitsland)
- Staples (VS)
- Home Retail Group (VK)
- Tesco (VK)
- Apple (VS)
- CDiscount.com (Frankrijk)
- Tengelmann (Duitsland)
- Shop Direct Group (VK)
- Sainsbury’s (VK)