Lynk & Co is vastberaden de auto-industrie tegen de schenen te schoppen. Dat doet het concept om auto’s te huren en delen nu ook in Antwerpen, met een eigen ‘club’ of showroom pal tegenover het Modemuseum.
Disruptor van de auto-industrie
Het piepjonge automerk Lynk & Co – vorig jaar gelanceerd in Amsterdam – strijkt neer in België: in de Drukkerijstraat in Antwerpen heeft het een eigen club (zeg niet showroom) geopend. Het is de derde fysieke locatie van het merk, na Amsterdam en het Zweedse Göteborg. Berlijn staat als volgende op de planning.
“We zijn alles tegelijk aan het doen”, lacht PR- en communicatieverantwoordelijke Telma Negreiros. Maar wat Lynk & Co – voor 30% eigendom van Volvo – vooral wil doen, is de auto-industrie tegen de schenen schoppen. Die is in de voorbije 100 jaar niet veranderd, terwijl alle andere sectoren al wel zijn verstoord door disruptors zoals Netflix, Spotify en Airbnb.
Zoals typisch is bij dit soort disrupties, ziet Lynk & Co zich vooral als een “mobility brand”. Het gaat niet om het eigendom, maar om toegang tot het product. Voor een maandelijkse som van 500 euro kunnen leden een eigen auto ter beschikking hebben, ofwel kunnen ze er een kopen vanaf 39.000 euro. Opvallend: er is wel nog maar één model, met de keuze tussen een hybride versie of niet.
Maar er is ook een gratis lidmaatschap, en daar ligt eigenlijk de kern van het concept. Iedereen met een auto van het merk kan zijn wagen delen met anderen: eigenaars duiden via een app aan wanneer hun auto beschikbaar is, waar en voor welke prijs. “Een auto staat 96% van de tijd stil voor de deur. Dat is vandaag onverantwoord en past zeker niet meer in een stedelijk milieu”, aldus Negreiros. “Bij ons kies je zelf hoe lang en wanneer je je auto uitleent. Zo verdien je je aankoopbedrag terug.”
Hoe minder auto’s, hoe beter
Zoveel mogelijk auto’s verkopen, is dus helemaal niet het doel. Integendeel, Negreiros is blij dat er maar 10% van de klanten een wagen aankoopt, terwijl 90% voor het lidmaatschapsmodel kiest. “Het publiek is duidelijk toe aan iets vernieuwend in de auto-industrie. Op voorhand verwachtten we 9.000 leden in Europa in het eerste jaar, we hebben er nu al 20.000.” Vandaag zijn er in België 50 Lynk & Co-auto’s voor 1.000 Belgische leden.
De clubs als fysieke contactpunten moeten helpen om de community verder uit te bereiden. Geïnteresseerden kunnen er een testrit aanvragen en de wagen ontdekken, maar Lynk & Co hoopt ook dat leden er elkaar ontmoeten. Duurzame kunstenaars krijgen er een platform, leden kunnen er werken, er is een bar en regelmatig vinden er events plaats.
Momenteel is het plan één club per land te openen, aangevuld met pop-ups doorheen Europa. Reparatie of onderhoud nodig? Lynk & Co komt de auto halen en brengt hem naar een Volvo-dealer. De club is dus enkel een uithangbord, waarbij Antwerpen is gekozen voor de creatieve atmosfeer. Op een gegeven moment zal het merk haar deelplatform mogelijk ook openstellen voor andere wagens, maar dat is nog toekomstmuziek. “We bouwen de wagen terwijl we rijden.”