Modewinkels en tuincentra zwaarst getroffen
De combinatie van langdurig koud weer en de weinig florissante economische crisis zorgde voor een fikse daling in het aantal passanten. Vooral de modezaken werden door het slechte weer in het voorjaar geteisterd. Maar ook de tuincentra bleven wachten op klanten.
Zolang het niet warmer werd, bleef de consument knus achter de verwarming. En wie wel ging winkelen, deed dat vaak minder lang.
Overdekte winkelcentra meer geluk
De impact van het slechte weer was duidelijk merkbaar in het verschil tussen goed en slecht presterende winkelcentra. In Nederland gingen de bezoekerscijfers lager in 80% van de 55 gemonitorde winkelzones. De 20% die standhielden of erop vooruit gingen, betroffen vrijwel allemaal overdekte shoppingcenters.
Per saldo was er gemiddeld een daling van het aantal passanten met 10%. Dat weerspiegelde zich ook in de omzetcijfers van de winkeliers: volgens Locatus zagen de verkooppunten die een daling dienden te slikken, hun verkoop gemiddeld met 15% zakken.
In België meer shoppers op de been
Locatus monitorde ook 21 Belgische winkelgebieden. Hier viel de toestand echter beter mee dan in Nederland: de terugval van het aantal passanten was minder sterk en zodra het weer beter was, kwamen de consumenten toch. Per saldo zakte het bezoekersaantal slechts met 3%.
Zowat de helft van de Belgische winkelgebieden lokte minder bezoekers, de andere helft evenveel of meer. En ook hier zitten vooral overdekte winkelcentra bij de winnaars.
De betere toestand in de Belgische winkelstraten schrijft Locatus toe aan het gegeven dat de Nederlandse consument “blijkbaar in zwaarder economisch weer zit.”
Wel moet er rekening mee worden gehouden dat de telling zich vooral focust op grote winkelcentra en winkelstraten in grote steden. Die trekken per definitie heel wat ‘funshoppers’, mensen die het winkelgebeuren koppelen aan een dagje uit, en dat wordt bij slecht weer nu eenmaal uit- of afgesteld.