Breder assortiment
Dat vertrouwt Peter Jansen, ICT & supply chain director bij USG, toe aan RetailNews. Zo’n anderhalf jaar geleden is de groep begonnen met het plaatsen van grote schermen – monitors van 32 of 42 inch – in zijn winkels. Vandaag telt elke vestiging er minstens één.
Het grote voordeel is volgens Jansen dat het assortiment dankzij de internetzuilen aanzienlijk vergroot kan worden, met ook artikelen die niet op de winkelvloer zelf beschikbaar zijn. “Zo kunnen we in Aktiesport-winkels nu ook fitnessapparatuur verkopen. Die hebben eerder nooit in de winkel gestaan”, aldus de IT-directeur.
Voorraad blijft essentieel
Toch is het cruciaal dat ook een groot deel van het via de zuil te bestellen aanbod al in de winkel aanwezig is. Want al bestelt de klant online in de shop, toch wil hij zijn producten meteen meenemen. Het is dan ook zo dat 70% van de via de zuil bestelde producten uit de winkel zelf komt, 30% uit het magazijn.
“Het belangrijkste is dat de klant niet met lege handen de winkel uitloopt. Het voorkomt dat een order van bijvoorbeeld tien artikelen stukloopt, doordat een product niet in de winkel ligt”, legt Jansen uit.