In het tweede kwartaal nam de omzet van de Chinese e-commercegigant JD.com opnieuw sterk toe, maar de winst kreeg een flinke tik: -95%.
532 miljoen actieve klanten
De totale omzet van de Chinese e-tailreus steeg met ruim 26% tot 253,8 miljard yuan (bijna 35 miljard euro). Daarbij groeiden de opbrengsten uit diensten (marktplaats, advertenties,…) veel sterker dan de omzet uit de verkoop van producten.
Opvallend is de duik die de winst maakt: het operationeel resultaat kwam uit op 300,8 miljoen yuan (40 miljoen euro), tegenover liefst 5,0 miljard yuan in dezelfde periode vorig jaar. De daling met maar liefst 95% is uitsluitend het gevolg van rode cijfers van de nevenactiviteiten van het concern, zoals JD Logistics en “New businesses”. De retailtak van JD.com bleef erg winstgevend en boekte een bedrijfswinst van 5,97 miljard yuan (780 miljoen euro).
Meer duiding bij de cijfers geeft de Chinese e-commercereus nauwelijks. Het bedrijf meldt verder wel met enige trots dat het aantal actieve klanten met ruim 27% is toegenomen tot 532 miljoen.