In de eerste zes maanden van jaar heeft Spadel beduidend meer winst gemaakt dan in dezelfde periode vorig jaar. Dat komt door een betere productmix, want de omzet steeg heel wat minder snel.
Gunstige productmix
De mineraalwaterfabrikant, eigenaar van onder meer Spa en Bru, realiseerde in de eerste jaarhelft een omzetstijging van 6,4% naar 140,9 miljoen euro. De sterkste groei werd in Bulgarije opgetekend (+14%), maar ook de Benelux deed het prima (+4%). Door de geleidelijke afbouw van de coronamaatregelen trok de verkoop met name tijdens het tweede kwartaal weer aan, al zit die nog niet op pre-coronaniveau.
Spadel zag zijn operationele winst met bijna 50% toenemen tot 21,5 miljoen euro, schrijft De Tijd. De mineraalwatergroep verkocht meer producten met een hoge winstmarge en sneed in de kosten voor productie en marketing.
Voor heel 2021 blijft de onderneming erg voorzichtig, vooral omwille van de stijgende grondstoffenprijzen. Het bedrijf verwacht wel dat het recurrente bedrijfsresultaat licht zal verbeteren.