De vrijwillige initiatieven die voedingsbedrijven en supermarkten nemen om gezonde voeding te promoten, missen hun doel. “De overgrote meerderheid van de producten en promoties is ongezond.” Moet de overheid ingrijpen?
Reclame naar kinderen
Heel wat voedingsproducenten en supermarktketens pakken uit met dure beloftes om gezonde voeding toegankelijker te maken: ze verbeteren de samenstelling van hun producten, voeren de Nutri-Score in en verbinden zich ertoe om geen reclame voor ongezonde voeding te richten op kinderen. Mooi, maar in de praktijk verandert er weinig, ziet het Belgische gezondheidsinstituut Sciensano. Dat toetste de engagementen van 31 voedingsbedrijven aan de realiteit.
De keuze voor ongezonde voeding is nog steeds gemakkelijker dan die voor gezonde voeding, blijkt uit het onderzoek. Het is bijvoorbeeld nog steeds zo dat kinderen heel vaak worden blootgesteld aan reclame voor ongezonde voeding, ondanks de beloftes van de voedingssector op dat vlak. Ook het invoeren van de Nutri-Score en het verlagen van de zout-, vet- en suikergehaltes in producten blijft vooral een spel van perceptie.
Ongezonde promoties
“We zien dat de overgrote meerderheid van de producten en promoties ongezond zijn”, zegt onderzoekster Stefanie Vandevijvere in Het Nieuwsblad. Delhaize bijvoorbeeld scoort goede punten met de Nutri-Score op producten en in promotieacties, maar in het aanbod en de reclame van de keten is er nog steeds veel ruimte voor al wat ongezond is. Coca-Cola formuleert wel ambitieuze engagementen, maar het productportfolio haalt een D op de Nutri-Score.
Zuivelbedrijf Danone staat bovenaan het klassement met een score van 75 op 100, onder andere dankzij initiatieven om de toegevoegde suikers in haar producten te verminderen en een transparante etikettering in te voeren. Fastfoodbedrijven als Domino’s en broodjesketens Paul of Panos engageren zich nauwelijks voor gezondere voeding.
Sciensano bezorgde de onderzochte bedrijven een rapport met advies. Het instituut hoopt dat de voedingssector ambitieuzer wordt, maar denkt dat overheidsinitiatieven nodig zijn om het verschil te maken: “De vrijwillige bijdragen van bedrijven zetten ons niet in de juiste richting.” Nochtans moet de ernst van het probleem duidelijk zijn: de helft van de Belgen kampt met overgewicht of obesitas.