Retailgigant Walmart gaat zijn “last mile”-leverdienst GoLocal openstellen voor andere retailers die gebruik willen maken van zijn logistieke slagkracht. Een ogenschijnlijk simpel commercieel voorstel, dat echter om veel meer draait dan een dienst verkopen. Walmart heeft goed gekeken naar grote uitdager Amazon, en kijkt likkebaardend naar de schat aan klantendata die het zo ook kan oogsten.
Boodschappen in maximaal 2 uur geleverd
GoLocal is een nieuwe dienst, die voortborduurt op de eigen leverdienst Express Delivery, die de supermarktreus al aan zijn eigen klanten aanbiedt. Die levert boodschappen in maximaal twee uur aan de klant. Express Delivery biedt momenteel al zowat 160.000 producten aan, die aangeleverd worden vanuit 3000 winkelpunten. Daarmee dekt Walmart naar eigen zeggen zowat 70% van de Amerikaanse markt af.
De koeriers van Express Delivery komen uit een ander Walmart-initiatief, Spark Driver. Het zijn diezelfde koeriers die de drijvende kracht zullen zijn achter GoLocal.In tegenstelling tot Express Delivery zal GoLocal echter geen beroep doen op externe koeriers van bijvoorbeeld DoorDash.
Schat aan klantendata van concurrenten
Tot dusver is het dus allemaal een zuiver Amerikaans verhaal. Interessanter is echter wat Walmart achter de schermen wil gaan doen met het aanbieden van deze dienst. Een retailer die wil gebruikmaken van GoLocal, zal namelijk een aantal technische integraties moeten doorvoeren om het eigen e-commerceplatform aan GoLocal te koppelen.
Daar zit misschien wel de voornaamste angel in dit verhaal: zo’n integratie mag dan wel onontbeerlijk zijn om de dienst te doen draaien, maar Walmart oogst daarmee ook alle klanten- en bestellingsdata van die externe retailer. Dat is een potentiële schat aan informatie, die Walmart nadien kan aanwenden om zijn eigen concurrerende aanbod te optimaliseren. Een verhaal dat sterk doet denken aan de relatie tussen Amazon en de externe retailers die gebruik maken van het verkoopplatform van de e-commercegigant.
Tik van Vestager
Vorig jaar tikte Eurocommissaris voor mededinging Margrethe Vestager Amazon nog op de vingers voor precies die praktijk: in november kreeg het bedrijf van (toen nog) Jeff Bezos een officiële aanklacht aan de broek omdat het gegevens over verkochte producten en aanbiedingen van externe aanbieders op zijn platform meelas en gebruikte voor eigen aanbiedingen en prijszettingen.
Daarom startte de Europese Commissie in juli 2019 een onderzoek, en besliste naderhand dat Amazon “de risico’s van het concurreren met andere winkels omzeilt”. Bovendien startte meteen een nieuw onderzoek naar het gebruik/misbruik door Amazon van zijn eigen logistieke diensten: Amazon zou afnemers van die diensten in zijn algoritmes bevoordelen tegenover anderen. Het is naar al die data-gerelateerde mogelijkheden, in een omgeving ver weg van de bemoeienissen van de Europese Unie, dat Walmart nu ook verlekkerd kijkt.