De RetailDetail Day, het marketingcongres voor de retailbranche, pakt uit met vier nieuwe namen. Eerder waren al Zeeman, Mars Food en Dobbi als sprekers bevestigd. Het event biedt – eindelijk – weer gelegenheid tot fysiek netwerken.
Duurzaam label
De achtste editie van de RetailDetail Day vindt plaats op donderdag 16 september. Hoewel het programma een zeer gevarieerde affiche toont, is er wel degelijk een rode draad te ontwaren: nu de grootste ellende van de pandemie in min of meerdere mate achter ons lijkt te liggen, focussen retailers weer volop op een duurzame toekomst.
Colruyt Group bijvoorbeeld ziet veel potentieel in de eerder dit jaar gelanceerde Eco-Score, een heldere keuzewijzer die shoppers helpt om duurzame aankoopbeslissingen te nemen. Duurzaamheidsstrateeg Veerle Poppe heeft laten onderzoeken wat consumenten precies verwachten van een duurzaamheidslabel en hoe retailers daarmee om kunnen gaan. Wordt leerrijk!
Onbemande winkel
Moderetailer C&A formuleerde recent nieuwe, ambitieuzere duurzaamheidsobjectieven. Tegen 2028 wil de keten duurzamer inkopen, de levensduur van producten verlengen en het gebruik van plastic voor eenmalig gebruik terugdringen. Catherine Louies, verantwoordelijk voor transparantie en circulaire innovatie bij C&A, komt de plannen toelichten. Haar collega Eva van Elst maakt concreet hoe de duurzaamheidsaanpak zichtbaar wordt in de Benelux.
Lieven Vanlommel, topman van de gezonde ‘fast good’ keten Foodmaker – recent nog in het nieuws door z’n franchisepartnership met Delhaize – komt op de RetailDetail Day een heuse primeur onthullen: de allereerste onbemande, volautomatische winkel van het merk. En die winkel staat… in de RetailHub, het belevingscentrum van RetailDetail in Antwerpen. Wie naar de RetailDetail Day komt, kan ‘m meteen uittesten. Een bijkomende reden om snel een ticket te bestellen, toch?
200 tickets
Ook gezond is Oats Day Long, de eerste havermoutbar van de Benelux. Oprichters Anse Vanmassenhove en haar broer Ewout tillen havermout naar een hoger niveau: door zijn neutrale smaak is havermout een dankbaar ingrediënt voor lekkere en gezonde gerechten, niet alleen als ontbijt maar ook als lunch of tussendoortje. Naast de webshop en de fysieke havermoutbar in Gent opent zeer binnenkort een tweede vestiging in Antwerpen. Verdere toekomstplannen onthullen Anse en Ewout tijdens het congres.
De RetailDetail Day, naar goede gewoonte gepresenteerd door Gino Van Ossel (Vlerick Business School), vindt plaats op donderdag 16 september in de eventlocatie van RetailDetail, in Shopping Stadsfeestzaal in Antwerpen. Het wordt een hybride event: er zijn 200 tickets beschikbaar voor deelnemers die het congres coronaveilig ter plaatse willen beleven. Anderen kunnen vanop afstand de livestream volgen. Meer info en tickets vind je via deze link.