Tegen 2025 Heineken op de thuismarkt overtreffen: dat is de ambitie die ’s werelds grootste brouwerijgroep AB InBev zich stelt. Dat is een forse opdracht, want momenteel staat het qua marktaandeel 22%-34%.
Belgisch topduo
Voor de huidige marktleider pleiten zijn ene duidelijke merk (AB InBev speelt verschillende troeven uit – denk aan Dommelsch en Hertog Jan bovenop het Belgische topduo Jupiler en Stella Artois) en zijn marktleiderschap in dé groeimarkt in de bierwereld: alcoholvrij, dankzij Heineken 0.0 dat in die markt staat als een huis.
De uitdager rekent dan weer net op zijn diversiteit, die de jongste tijd ruimschoots beloond wordt: “De laatste tien jaar hebben we ons marktaandeel meer dan verdubbeld“, zegt Chris Vanbroekhoven, de Belgische directeur van AB InBev Nederland, aan RTL Z. Daarvoor rekent hij onder andere aan Amerikaans biericoon Bud, dat vorig jaar in Nederland werd gelanceerd.
Vanbroekhoven, sinds februari dit jaar pas aan de slag in zijn functie, breekt bovendien een lans voor snellere versoepelingen in Nederland. “Duizenden horecaondernemers zullen corona niet overleven”, klinkt het. Helemaal zonder eigenbelang is de oproep ook niet, noteerde RTL Z nog: “Sinds mei wordt er weer lichtjes bier verkocht in de horeca. Toch is de impact daar immens en de verkoop aan de retail kan de klap niet goedmaken.”