De Russische harddiscounter Mere, die eerder dit jaar grote West-Europese expansieplannen aankondigde, heeft zijn plannen voor de Franse markt concreet gemaakt. De keten wil al in oktober drie winkels openen, en mikt op termijn op vestigingen in alle grote Franse steden. In België blijft het intussen wachten op de opening van de eerste winkel in Opwijk.
Tot 30% goedkoper dan concurrentie
De eerste Franse Mere-winkels zullen de deuren openen in het noordoosten van Frankrijk. Het gaat om Pont-Sainte-Marie (nabij Troyes), Sainte-Marguerite (in de Vogezen) en Thionville (net ten zuiden van het Groothertogdom Luxemburg). Opmerkelijk: hoewel Mere ambities uitspreekt voor de Franse grootsteden, ligt geen enkele van die winkels in een grote stedelijke omgeving.
De expansiestrategie is dezelfde als die in andere landen waar Mere recent landde. De keten bouwt geen nieuwe winkels, maar gaat op zoek naar bestaande panden met eerder bescheiden oppervlaktes van 800 tot 1.200 m².
Ook de commerciële positionering laat weinig aan de verbeelding over. Op de Franse website van Mere weten potentiële leveranciers meteen waar ze aan toe zijn. “De prijs van het product in de supermarkt, transportkosten inbegrepen, moet 20 tot 30% lager zijn dan de concurrentie”, staat er te lezen. En dat is nog niet alles: alle onverkochte goederen moeten door de leverancier teruggenomen worden.
Timing voor Mere Opwijk wordt krap
Aan regionale diversificatie wordt dus niet gedaan bij Mere. Het model wordt uniform uitgerold in alle nieuwe markten waar de keten op mikt. En dus ook in België, waar het nog wachten is op de opening van de eerste winkel in Opwijk. RetailDetail kon ter plaatse vaststellen dat er werk wordt gemaakt van de inrichting van de winkel. De eerste rij winkelkarretjes met het Mere-logo staat al in de winkel, waar echter nog heel wat werk op de plank ligt.
Bij de aankondiging van de winkel mikte Mere op een opening in september. Die deadline oogt almaar krapper. De Belgische website spreekt nog steeds slechts twee talen: Engels en Russisch, ondanks veelbelovende knoppen voor Nederlands en Frans. De vacature voor een “agent” die nieuwe winkellocaties moet opsporen, staat nog steeds open. Mere heeft dus nog een kleine maand om de winkel af te werken en op zoek te gaan naar personeel en leveranciers. Die laatsten moeten ook “goedkoper” kunnen leveren dan bij de concurrentie, en de niet-verkochte stock terugnemen. Het wordt nog spannend.