Antwerpen is een attractie rijker met The Guest, een warenhuis nieuwe stijl dat een testlaboratorium wil zijn voor jong talent, een incubator voor start-ups en een platform voor kunstenaars en visionaire ondernemers.
Geen pop-up
Een bezoek aan The Guest zou qua winkelervaring moeten aanvoelen als bladeren door een tijdschrift, zeggen de initiatiefnemers, vastgoedexpert Guy Rietens en marketeer Jim Cantens. Na een succesvolle pop-upwinkel vorig jaar in Knokke, diende Antwerpen zich aan als opportuniteit. “De eigenaar van dit pand, waar Zara zijn vertrek had aangekondigd, was gecharmeerd door onze plannen. We willen hier ons eigen merk opbouwen, we investeerden in de beleving, het interieur. Dit is geen pop-upwinkel: we blijven minstens een jaar.” Een pand op een triple-A locatie was vroeger onhaalbaar voor dit soort initiatieven, maar het retaillandschap is veranderd…
In Antwerpen gaat The Guest van start met een veertigtal partners. “We hebben met wel 150 kandidaten gesproken. We kiezen voor dynamische merken, voor ondernemers met wie we een klik hebben. Het is een mix van grotere en kleine merken, maar allemaal zijn het voorlopers met een uniek, eigen verhaal. Sommige blijven twee maanden, andere zes maanden… We gaan hier vaak wisselen, de winkel moet leven en zichzelf voortdurend heruitvinden.” Bedoeling is dat de merken elkaar door kruisbestuiving versterken.
Op het gelijkvloers bevindt zich een horecazone, waar klanten terecht kunnen voor onder andere ontbijt en salades. In de foodcorner vind je koffie, chocolade, dranken en voedingssupplementen. Daarnaast is er een beautyafdeling met vijf merken. Op de eerste verdieping vinden klanten de modeafdeling, op het tweede is er ruimte voor interieur en kunst, maar ook voor een podcaststudio en kantoorplekken.