Om in te schatten hoe (on)gezond voedingsproducten zijn, kijken shoppers niet naar de verplichte voedingswaardetabel op de verpakking, wel naar de Nutri-Score, zo blijkt uit onderzoek dat oogbewegingen detecteert.
Geen impact voedingswaardetabel
Consumenten kijken niet naar de voedingswaardetabel, die nochtans verplicht op de achterkant of de zijkant van de verpakking van voedingsproducten wordt vermeld. Naar de Nutri-Score kijken ze wél: dat blijkt uit eye-tracking onderzoek van hogeschool UCLL (University Colleges Leuven-Limburg) in samenwerking met KU Leuven en supermarktketen Delhaize. Daarbij werden de oogbewegingen van consumenten gedetecteerd met een speciaal toestel.
“Wie naar de verpakking van een product kijkt en vervolgens gevraagd wordt om de voedingswaarde te beoordelen, doet dit haast uitsluitend op basis van de Nutri-Score”, zien onderzoekers Saar Bossuyt en Kathleen Custers. “Hoe langer de deelnemers keken naar de Nutri-Score, hoe beter ze de nutritionele kwaliteit van de producten konden beoordelen. Visuele aandacht voor de voedingswaardetabel had helemaal geen impact op de beoordeling van de producten.”
Cruciale stap
Aan het onderzoek namen 398 volwassenen deel. Zij beoordeelden 20 verpakkingen van de huismerkproducten van Delhaize. De impact van de Nutri-Score bleek groter bij producten waarvan de voedingswaarde moeilijker in te schatten is, zoals rijstpudding, scampi in lookboter of citroenlimonade. Dit type van producten heeft dan ook meer baat bij de aanwezigheid van het Nutri-Score label dan producten die duidelijk gezond of ongezond zijn, zoals water of chocolademousse.
Oudere deelnemers waren minder nauwkeurig in het beoordelen van de nutritionele kwaliteit dan jongere deelnemers. Consumenten die al vertrouwd zijn met de Nutri-Score slaagden er beter in om de voedingswaarde van producten correct in te schatten. “Het inschatten van de nutritionele kwaliteit van een product is een cruciale eerste stap om te komen tot een gezond voedingspatroon”, zeggen de onderzoekers. Ze raden beleidsmakers dan ook aan om te blijven inzetten op de bewustmaking en educatie van de bevolking omtrent de Nutri-Score.