De coronapandemie veroorzaakte ingrijpende verschuivingen in de consumentenuitgaven: vorig jaar besteedden Belgen beduidend meer geld aan voeding en alcohol, en veel minder aan kledij.
Afhaalmaaltijden
Dat het bestedingspatroon van consumenten als gevolg van de coronamaatregelen drastisch gewijzigd was, wisten we natuurlijk al, maar nu zijn ook de cijfers bekend van het Belgische statistiekbureau Statbel. Ze verschenen in primeur in het boek ‘Investeren in de eerste helft van je leven’ van VRT-journalist Michaël Van Droogenbroek en Knack-journalist Ewald Pironet, meldt de VRT.
Vorig jaar gaf een gezin gemiddeld 35.209 euro uit, een goeie 500 euro minder dan twee jaar eerder. De uitgaven voor voeding en niet-alcoholische dranken stegen met 12% tegenover 2018. Belgen gaven meer geld uit aan brood en graanproducten (+6%), fruit (+10%), melk (+10%), vlees (+12%), vis en schaaldieren (+15%), koffie (+23%) en groenten (+26%). Een gevolg van de sluiting van de horeca, uiteraard. Mensen kookten vaker zelf, en de bestedingen aan afhaalmaaltijden verdrievoudigden.
Tuin en interieur
Ook de uitgaven aan alcohol gingen flink omhoog: Belgen kochten voor 10% meer alcoholische dranken, zowat 600 euro per gezin. De grootste stijgers waren de softdrinks met alcohol, waarvan de verkoop verdrievoudigde. Ook waren er beduidende stijgingen voor wijn (+7%), bier (+14%) en sterkedrank (+18%).
Omdat mensen thuis bleven, gaven ze ook meer uit aan hun interieur. Er werden voor 30% meer meubels verkocht, de uitgaven voor huishoudtextiel stegen met 20% en tuinartikelen met 16%. Belgen kochten ook meer stofzuigers en airco’s.
Een van de grote verliezers van de coronacrisis was de modesector: de uitgaven daalden met wel 30%. Mannen gaven de helft minder uit aan hemden en wel 71% minder aan kostuums. Vrouwen besteedden 27% minder aan broeken, 39% minder aan bloezen en 22% minder aan beha’s.