“Niet ontevreden met resultaat”
In zijn jaarverslag laat Maxeda DIY weten dat de groep in het voorbije boekjaar, dat liep tot 31 januari 2013, een omzet heeft gerealiseerd van 1,32 miljard euro. Dat is 40 miljoen euro minder dan een jaar eerder. Nochtans kwamen er het voorbije jaar zeven nieuwe winkels bij.
Ook de nettowinst ging er op achteruit: een daling van 8 miljoen euro ten opzichte van de 63 miljoen euro die het in 2011 nog behaalde. Toch zegt CFO Arjan Kaaks aan persbureau ANP dat men “niet ontevreden mag zijn met dit resultaat”, gezien “de gegeven marktomstandigheden, het consumentenklimaat en de concurrentiedruk”.
Aanhoudende druk op doe-het-zelfmarkt
Het zwakke consumentenvertrouwen in Nederland, het slechte weer en de toenemende concurrentie van ook relatief nieuwe spelers als Hornbach en Bauhaus, oefenen immers al een tijdje hevige druk op de doe-het-zelfbranche uit. In Nederland daalde de omzet van de Maxeda-formules dan ook met 5,3%. In België is de markt volgens Maxeda DIY daarentegen “stabiel”.
De groep zegt net zoals het voorbije jaar verder te zullen inzetten op scherpe kostenbeheersing en huismerken en ook de leveranciersrelaties te verstevigen. Voor het lopende boekjaar blijven de vooruitzichten niettemin somber.