Hoewel de omzet dit boekjaar licht zal stijgen, verwacht Colruyt Group een beduidend lagere winst, door stijgende grondstoffenprijzen en toenemende prijsconcurrentie. Dat heeft CEO Jef Colruyt gezegd op de aandeelhoudersvergadering.
“Concurrenten smijten met promoties”
Ondanks de versoepeling van de coronamaatregelen verwacht Colruyt Group nog wel een lichte omzetstijging in het lopende boekjaar. Maar de retailer ziet ook dat de concurrentie in de markt toeneemt, zowel op het vlak van prijs als promoties. “De competitiviteit is tijdens de verlofperiode nog verder toegenomen en wij verwachten dat deze zich verder zal doorzetten in de rest van het boekjaar”, zegt de CEO. Daardoor zal het nettoresultaat beduidend lager zijn dan vorig boekjaar.
“Concurrenten smijten met promoties. Tegelijk is er inflatie. Leveranciers verhogen hun prijzen. Dit is geen happy news. Ik weet het. We moeten dit jaar echt battelen, vechten”, verklaart Jef Colruyt aan De Tijd. De moeilijke omstandigheden zijn voor de retailer geen reden om de langetermijnstrategie te wijzigen of te morrelen aan de laagsteprijsgarantie. “De groep blijft de evoluties in klantengedrag nauwgezet opvolgen en zal, indien nodig, gepast reageren”, luidt het.
Geen marktaandeel gekocht
Colruyt Group kampt al een tijdje met een dalend marktaandeel in België. De retailer staat minder sterk dan z’n concurrenten in het buurtwinkelsegment, dat door de pandemie een boost kreeg. “Onze buurtwinkels maken 20 procent uit van onze omzet. Bij sommige concurrenten is dat de helft of meer”, bevestigt operationeel directeur Marc Hofman in de krant.
Maar hij predikt vooral rust: “We zijn niet paniekerig achter dat marktaandeel aan gegaan. We hebben geen marktaandeel gekocht. Ons marktaandeel is het resultaat van wat wij doen. Door hard te werken zullen we oplossingen vinden.”