Duitsland volgt Nederlands voorbeeld
Topman Dick Boer van Ahold geeft de ommezwaai toe: “Dat hoort nu eenmaal bij het leven van een retailer”, zei hij in een gesprek met de Duitse krant Handelsblatt. “Uit een marktonderzoek kan je wel leren wat consumenten zouden willen, maar eens in de winkel kan dat anders zijn.” Maandag besliste de keten al ongeveer hetzelfde voor de Nederlandse AH to go-vestigingen.
Toch staat de formule zelf niet op de helling: tot 2016 wil AH immers 150 nieuwe to go-winkels openen in Nederland, België, Tsjechië en Duitsland. Een opdeling per land is echter niet vrijgegeven. Vestigingen in ziekenhuizen, die AH al in Nederland heeft, behoren ook elders tot de mogelijkheden.
De AH to go-formule ontstond pas vorig jaar, om vooral reizigers producten voor directe consumptie aan te bieden. De nadruk lag daarbij op een vlotte bediening met direct verbruikbare producten, maar zowel in Nederland als in Duitsland komt het concern nu terug op die specifieke focus.